- Wszyscy mamy świadomość, jak ta inwestycja jest bardzo potrzebna. Każdy krok, który zbliża do finału jej realizacji, jest istotny. Podpisana dzisiaj umowa obejmuje duży zakres prac. Tory pomiędzy Szczyrzycem a Tymbarkiem poprowadzone będą przez dwa tunele, wiadukty i mosty. Szacowany koszt budowy to ponad 2 mld zł netto – mówi wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.
Fragment, którego dotyczy podpisana dzisiaj umowa, realizowany jest w ramach zadania „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz – Etap II (pozostałe prace LK 104 oraz budowa nowej linii Podłęże – Tymbark)”. Łączna wartość zadania to blisko 7,8 mld zł.
Największa inwestycja kolejowa w regionie
Projekt „Podłęże-Piekiełko”, który ma być zrealizowany do 2030 r., powstanie połączenia kolejowego, które umożliwi między innymi przejazd na trasie Zakopane-Kraków w ok. 90 min. Natomiast z Krakowa do Nowego Sącza najszybsze pociągi dotrą w ok. 60 min. Całość inwestycji podzielona jest na dwa główne zadania. Jedno to wspomniana wyżej budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna wraz z modernizacją istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka-Nowy Sącz.
Drugie zadanie to „Modernizacja linii kolejowej nr 104 Chabówka-Nowy Sącz na odcinku Chabówka – Rabka Zaryte oraz Limanowa – Klęczany – Nowy Sącz”. Wartość tego zadania to ponad 4 mld zł.
Efekty całego projektu:
- przygotowanie nowej, w pełni zelektryfikowanej linii kolejowej, dostosowanej do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych,
- polepszenie oferty przewozowej dla przewoźników i zwiększenie przewozu masy towarowej,
- skrócenie czasu przejazdu (Nowy Sącz – Kraków ok. 60 minut, Zakopane – Kraków ok. 90 minut, Mszana Dolna – Kraków ok. 45 minut, Limanowa – Kraków ok. 40 minut),
- poprawa dostępności komunikacyjnej regionów atrakcyjnych turystycznie południowej Małopolski (Tatry, Beskidy, Gorce) z Krakowem i innymi dużymi aglomeracjami Polski poprzez radykalne skrócenie czasu przejazdu,
- uruchomienie przewozów pasażerskich pomiędzy Chabówką a Nowym Sączem,
- stworzenie możliwości rozwoju dla kolei aglomeracyjnej,
- poprawa dostępności rejonu Nowego Sącza i południowej Małopolski w ruchu pasażerskim i towarowym oraz pobudzenie gospodarki,
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu na przejazdach kolejowo-drogowych poprzez ich likwidację, zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technicznych lub budowę skrzyżowań dwupoziomowych.
Źródło: PKP PLK S.A.
Więcej o projekcie: www.podleze-piekielko.pl

















