W pierwszym etapie prac demontowana będzie wyspa przy skrzyżowaniu zakopianki i ul. Żary, dlatego też w piątek zamkniety będzie pas do skrętu w prawo, który jest na DK7. Sam wjazd na ul. Żary z zakopianki będzie utrzymany.
Kładka
Nowe przejście dla pieszych nad zakopianką zbudowane będzie w południowej części Mogilan, w okolicy przystanku autobusowego Włosań. Połączone zostaną ul. Żary i św. Rity co zapewni bezpieczną komunikację między dwiema stronami DK7, dzięki czemu zlikwidowana będzie funkcjonującą dziś w tym miejscu „zebra”.
Przez ten odcinek zakopianki każdego dnia przejeżdża ponad 52 tysiące samochodów, kładka zdecydowanie wpłynie więc na poprawę bezpieczeństwa pieszych. Od 2017 roku były w tym miejscu trzy wypadki z udziałem pieszych.
Kładka zostanie zbudowana na trzech podporach – dwie będą po obu stronach zakopianki, a trzecia w środku, między jezdniami. Konstrukcja będzie miała 3,4 m szerokości i 40 m długości i będzie biec 6 m nad DK7. Wejście na kładkę będzie dostępne za pomocą schodów i wind.
Koszt inwestycji to 6 mln zł. Prace mają zakończyć się w listopadzie tego roku.
Bezkolizyjne przejścia nad (i pod) zakopianką
Kładka w Mogilanach to jedna z kilku tego rodzaju inwestycji, które GDDKiA realizuje dla pieszych przechodzących przez zakopiankę. Bliżej Krakowa, w Libertowie, w najbliższych latach powstaną trzy kładki:
- koło skrzyżowania DK7 z ul. Świetlistą;
- koło przystanku autobusowego Góra Libertowska;
- przy skrzyżowaniu z ul. Rumianą i ul. Przylesie.
Te obiekty powstaną w ramach przebudowy zakopianki w Libertowie. Inwestycja już się rozpoczęła i będzie realizowana do 2027 roku.
Niespełna 1,5 km na południe od przejścia w Mogilanach powstanie kolejna kładka, w Głogoczowie. Jej budowę GDDKiA planuje rozpocząć na wiosnę. Wtedy też powinna się zacząć budowa węzła drogowego w Krzyszkowicach – częścią tej inwestycji jest budowa tunelu pod DK7, który będzie służył również pieszym i pozwoli im na bezpieczne przejście na drugą stronę drogi.
Ostatnia kładka powstaje w Myślenicach, w pobliżu przystanku autobusowego Tarnówka i dawnego Cmentarza Żydowskiego. Ten obiekt budowany będzie w ramach większej inwestycji, jaką jest węzeł Myślenice. Oba węzły planujemy zrealizować do końca 2025 roku.