Cykl pokazów zatytułowany "Wyspiański. Aneks" zainaugurowany zostal 15 marca br. prezentacją dwóch pastelowych portretów sióstr Pareńskich. Starsza, Maria, była pierwowzorem Maryny, z którą w "Weselu" prowadził zalotne rozmowy Poeta (Kazimierz Przerwa-Tetmajer). Datowany na rok 1902 „Portret Marii Pareńskiej” ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu ukazuje ją jako femme fatale przełomu wieków, w burzy rozpuszczonych włosów i z nieco dzikim spojrzeniem. Replika pastelu Stanisława Wyspiańskiego "Portret Zofii z Pareńskich Żeleńskiej z synem Stanisławem" z roku 1905 pochodzi z kolekcji prywatnej i uważana jest za jeden z najpiękniejszych przykładów ujęcia tematu macierzyństwa w twórczości Wyspiańskiego obok portretów żony karmiącej synka. Weselna "Zosia" została małżonką Tadeusza Boya-Żeleńskiego. Oba portrety można będzie oglądać w sali "Nie Paryż, tylko Kraków" do 13 maja 2018 roku.
Atrakcją pierwszej odsłony "Aneksu" było spotkanie z Moniką Śliwińską, autorką książek "Muzy Młodej Polski. Życie i świat Marii, Zofii i Elizy Pareńskich" oraz "Wyspiański. Dopóki starczy życia"
Tomasz Cichocki i materiały prasowe Muzeum Narodowego w Krakowie
15.03.2018 | Czytano: 140
Inauguracja projektu "Wyspiański. Aneks"
KRAKÓW. Od 15 marca na ekspozycji "Wyspiański" można oglądać dwa pastelowe portrety Zofii i Marii Pareńskich – pierwowzorów sympatycznych panien z "Wesela". To inauguracja projektu "Wyspiański. Aneks", w ramach którego na monograficznej wystawie Stanisława Wyspiańskiego co kilka miesięcy będą prezentowane jego prace z kolekcji zewnętrznych.
Komentarze
Reklama