Zobacz więcej
Autobusy są wyposażone w klimatyzację, monitoring i nowoczesny system informacji pasażerskiej złożony z tablic wyświetlających trasę przejazdu wraz z mapą Krakowa oraz z głosowego zapowiadania przystanków. Nie zapomniano także o automatach biletowych. Pasażerowie zapłacą w nich za bilet nie tylko gotówką (monetami), ale także kartą płatniczą.
Pojazdy będą napędzane ekologicznymi silnikami firmy DAF spełniającymi restrykcyjne normy emisji spalin Euro 6. Dodatkową nowością będzie system rekuperacji energii. Odzyskiwana w procesie hamowania energia kinetyczna po przekształceniu na elektryczną jest gromadzona w specjalnych superkondensatorach. Następnie można ją wykorzystać do zasilania instalacji elektrycznej autobusu, czyli np. do oświetlenia czy do automatu biletowego. To rozwiązanie pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa.
- Wielokrotnie podkreślałem, że zamawiając autobusy chcemy poprawić komfort i bezpieczeństwo naszych pasażerów, mieszkańców Krakowa i turystów. Jednocześnie jednak chcemy mieć tabor przyjazny dla środowiska. Dostawa 60 nowych autobusów zbliża nas do celu jakim jest kierowanie do obsługi linii w centrum miasta w rejonie II Obwodnicy wyłącznie takich pojazdów, które są wyposażone w silniki spełniające normę powyżej Euro 5 – mówi Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.
Warto także zaznaczyć, że w drzwiach wszystkich 60 autobusów zostały zamontowane specjalne bramki, które zliczą wsiadających i wysiadających pasażerów uwzględniając lokalizację przystanków na trasie. Dane będą wykorzystywane w aktywnym zarządzaniu komunikacją, np. potwierdzając potrzebę zwiększenia częstotliwości kursowania pojazdów na danej linii.
Przypomnijmy, że umowa z firmą Solaris Bus&Coach SA została podpisana przez MPK SA w Krakowie 4 lutego 2016 roku. Wartość kontraktu to ponad 71 milionów złotych.
Zakup tych autobusów to część dużego unijnego projektu, dzięki któremu krakowski przewoźnik kupuje 107 autobusów (oprócz 60 autobusów 12 metrów, jest to jeszcze zakup 20 autobusów elektrycznych, 12 autobusów hybrydowych, 15 autobusów midi z silnikami Euro 6 oraz dostawa 12 automatów biletowych Krakowskiej Karty Miejskiej).
opr.s/