Ideą tegorocznego konkursu było zarówno pobudzenie inwencji twórczej jak i rozszerzenie współpracy z twórcami nieprofesjonalnymi a także, w zakresie tematyki popularyzacja tradycyjnego modelu rodziny, tradycji chrześcijańskich przedstawień Matki Boskiej z Dzieciątkiem, kobiety - matki obecnej w tradycji ludowej ze wszystkimi aspektami macierzyństwa. W konkursie wzięło udział 79 osób. W kategorii rzeźba w drewnie 16 osób przedstawiło 25 rzeźb, zaś 63 osoby przygotowały 95 obrazów na szkle. Zgodnie z regulaminem każdy w autorów mógł zaprezentować dwie prace. Oceniano je indywidualnie, chociaż w wielu przypadkach koniecznością była wspólna ocena; prace uzupełniały się, tworzyły spójną opowieść.
Tegoroczny konkurs przyniósł wiele nagród i wyróżnień co świadczy o wysokim poziomie przedstawionych prac a zarazem o niezwykłe różnorodności propozycji artystycznych.
I nagroda
Janusz Drapała – „Bardzo cię kocham Mamusiu”
II nagroda ex aequo
Bogumiła Leśniak „Macierzyństwo – drzewo matek”
Marcela Janecka „Rozdział od pierwszego tchnienia po wspólną drogę w przyszłość, pisane ciszą , światłem i miłością”
III nagroda
Grzegorz Szopiński „Niewiasta w ciąży”
Ponadto Jury przyznało sześć wyróżnień: Czesław Kubik „Ucieczka do Egiptu”, Paweł Kasprzyk „Wakacje z mamą”, Bartłomiej Dziedzic „ Matka Boska Jasnogórska”, Kazimierz Kozak „Troskliwa matka”, Bronisław Mieszczak „ Macierzyństwo”, Zdzisław Kozłowski „Maria Zielna”.
W kategorii malarstwa na szkle:
I nagroda
Bożena Świerk „Świętość macierzyństwa”
II nagroda
Marta Walczak Stasiowska „Macierzyńska codzienność”
III nagroda
Zofia Fortecka „Matusia górali tatrzańskich”
Lucyna Tkaczyk „Drzewo życia”
Ponadto Jury przyznało siedem wyróżnień I stopnia: Anna Liscar „Madonna adorująca Śpiące Dzieciątko Jezus” i „Pieta na motywach drzeworytu”, Agata Domińska „Święta Anna Samotrzecia”, Krzysztof Granat, „Matka Boska Leśna”, Maria Gąsienica Gładczan „Macierzyństwo Bogarodzica”, Anna Drabik „Matka Boża - Opiekunka”, Aniela Stanek „Najlepsza z matek”, Paulina Filak „Matka Boska z Dzieciątkiem”.
Jury przyznało osiem wyróżnień II stopnia: Zbigniew Micherdziński „Matka Boska z Dzieciątkiem malują motyle”, Krzysztof Karasek „Macierzyństwo II”, Katarzyna Janik „Matka Boska Karmiąca”, Joanna Józaga Lewińska „Spokojny sen”, Barbara Józefowicz „ Synku, gwiazd sięgaj”, Anna Buńda Dorula „Święta Anna Samotrzeć” „Macierzyństwo”, Lilianna Pleńkowska „Macierzyństwo I”, Michał Ptak „Gęsiarka, akt drugi”
Komisja konkursowa wysoko oceniła poziom artystyczny przygotowanych na konkurs prac i stwierdza, że artyści licznie odpowiedzieli na ogłoszony konkurs. Pojawili się również malarze i rzeźbiarze z kolejnych, nieobecnych dotąd na konkursie, regionów Polski.
Opowieści o macierzyństwie znajdziemy w literaturze, sztuce i tradycji. Z tematem macierzyństwa spotykamy się w religiach i życiu codziennym; w sacrum i profanum. Są historie oficjalne i intymne, osobiste, często głęboko skrywane. Radosne i tragiczne. Wszechobecne. Jury stwierdziło, że tradycyjnej ikonografii towarzyszy indywidualne podejście do zaproponowanego tematu.
Jury stwierdziło, że tradycyjnej ikonografii towarzyszy indywidualne podejście do zaproponowanego tematu.
Zapewne każdy widz dostrzeże w prezentowanych na wystawie pokonkursowej pracach coś innego, nowego, własnego. Zawsze temu oglądowi powinna towarzyszyć duma, że wokół żyje tak liczne grono osób wrażliwych na sztukę, zakochanych w tradycji regionu i twórczo ją interpretujących. To wielka wartość. Podziękowania za wsparcie należą się Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego za dofinansowanie projektu w ramach programu Narodowego Centrum Kultury „Etnopolska 2025”.
Nagrody, wyróżnienia i dyplomy wręczali Iwona Grzebyk-Dulak – zastępca burmistrza miasta Zakopane, Anna Kozak – przewodnicząca Jury, Izabela Szlachetka-Lelek – przewodnicząca komisji rodziny i spraw społecznych, prof. Jerzy Jędrysiak – przewodniczący komisji kultury oraz Karol Konarski – radny Rady Miasta Zakopane.
Galę uświetnia muzyka w składzie: Andrzej Karpiel-Replon, Szymon Tylka i Tadeusz Gocał.
Zakopiańskie Centrum Kultury, s/



































































































