Przerwa tylko z nazwy
Na wszystkich inwestycjach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wykonawcy mają prawo zawiesić prace w okresie tzw. przerwy zimowej, czyli od 16 grudnia do 15 marca. - Taki zapis w umowach wprowadziliśmy ze względów klimatycznych i technologicznych – w ujemnych temperaturach i przy niesprzyjającej pogodzie wiele zadań nie może być realizowanych. Nie wolno np. układać nawierzchni asfaltowej ani betonować obiektów inżynierskich. Jednak wykonawca zawsze może prowadzić te prace, na które pozwalają mu aktualne warunki. To, czy w okresie przerwy zimowej budowa „stanie”, czy też inwestycja będzie kontynuowana, jest zawsze decyzją wykonawcy - informuje GDDKiA. - Na naszych inwestycjach od lat wszystkie firmy konsekwentnie prowadzą prace przez całą zimę, wprowadzając ograniczenia wynikające jedynie z warunków atmosferycznych. W tym roku były one nad wyraz łaskawe dla budowlanki – temperatura często była powyżej zera, nie było też wielu opadów deszczu.
Poniżej informacje z poszczególnych placów budów, przekazane przez inwestora czyli Generalną Dyrekcję Dróg i Autostrad.
S7 Widoma – Mistrzejowice – Nowa Huta
Początek przerwy zimowej zbiegł się z ostatnimi pracami wykończeniowymi i porządkowymi na trasie między węzłami Widoma a Mistrzejowice. 23 grudnia udostępniliśmy kierowcom ten odcinek, łącząc tym samym drogą szybkiego ruchu Kraków i Warszawę. Trasa została otworzona na zasadzie przejezdności, co oznacza, że teren wzdłuż drogi jest jeszcze cały czas placem budowy. Zimą zamontowaliśmy tam m.in. ogrodzenie, trwały też prace na budowie węzła Łuczyce.
Kluczowe prace toczą się na węźle Mistrzejowice, gdzie powstaje estakada o długości niemal 1,6 km. Zimą wykonawca zabetonował i nasunął na zbudowane w zeszłym roku podpory po 10 segmentów dla każdej nitki tego obiektu. Dzięki temu każda z jezdni wydłużyła się podczas tej „przerwy” o 250 m, a do zakończenia budowy estakady brakuje nam już tylko niespełna 0,5 km.
Intensywnie toczą się prace na terenie budowy węzła Grębałów. Wyburzyliśmy stary wiadukt, którym biegła kiedyś ul. Kocmyrzowska, a w to miejsce przygotowujemy teren do budowy trasy S7. Trwały prace ziemne związane z budową nasypów, którymi pobiegną zjazdy i wjazdy na węzeł. Zbudowaliśmy chodnik po północnej stronie trasy, budujemy też zbiornik retencyjny na południe od węzła. Na węźle Grębałów wykonawca układał też nawierzchnię asfaltową. Nad trasą S7 biegnie Al. Solidarności – zimą przygotowaliśmy konstrukcję dwóch wiaduktów, drogowego i tramwajowego.
Budowa jest zaawansowana w 65 proc. Przed rozpoczęciem przerwy zimowej stan zaawansowania prac wynosił 61 proc.
Droga ekspresowa S7 otrzymała 534,8 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz 420,7 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Koszt prac to prawie 1,7 mld zł. Odcinek buduje konsorcjum Gulermak (lider), Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź. Planowany termin zakończenia prac to połowa 2026 r.
DK44 Obwodnica Oświęcimia
Najtrudniejszym elementem tej budowy jest przejazd pod linią kolejową Oświęcim – Czechowice-Dziedzice. Droga pobiegnie w specjalnie przygotowanym do tego celu segmencie, który zostanie przeciśnięty pod torami. Będzie on ważył ok. 4800 ton. Zimą przygotowywaliśmy teren po obu stronach torów kolejowych, wywieźliśmy stamtąd ok. 12,5 tys. m³ ziemi. Budowaliśmy też mury oporowe wzdłuż terenu drogi, która w tym miejscu będzie biegła prawie 10 m poniżej poziomu gruntu.
Segment, którym pobiegnie pod torami obwodnica, będzie ogromnym prostopadłościanem o wymiarach 22,7 na 38,7 na 8,5 m. Zmieszczą się w nim trzy jezdnie – dwie obwodnicy Oświęcimia i trzecia, którą zostanie poprowadzona ul. Ostatni Etap. Żeby przecisnąć go pod torami, musimy najpierw zrobić jego obrys z rur, które są kolejno przewiercane pod torami. Właśnie te prace były realizowane podczas przerwy zimowej.
Na moście na Wiśle prowadzono prace wykończeniowe, montowano bariery energochłonne i betonowano kapy chodnikowe. Kapy przygotowywano też na moście na Sole.
Budowa jest zaawansowana w 83 proc. Przed rozpoczęciem przerwy zimowej stan zaawansowania prac wynosił 78 proc. Inwestycję planujemy skończyć w maju 2026 r.
Koszt inwestycji to 615 mln zł. Budowa otrzymała 249 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 oraz 150 mln zł w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Wykonawcą prac jest Budimex.
DK75 łącznik brzeski
Przerwa zimowa nie zatrzymała ostatnich prac wykończeniowych i porządkowych na drodze, która została udostępniona kierowcom na początku ferii. Na przełomie roku trwały prace ziemne związane z umocnieniem rowów oraz przykryciem skarp warstwą żyznej ziemi (humusowanie). Montowano też bariery energochłonne i ekrany akustyczne oraz prowadzono roboty wykończeniowe na drodze.
Inwestycję wykonała Eurovia Polska. Jej koszt to 117,5 mln zł.
DK79 Obwodnica Zabierzowa
Przebudowano sieci wodociągowe i gazowe, a także częściowo sieci teletechniczne i energetyczne. Budowano też ściany szczelinowe tunelu, który powstaje metodą podstropową. W ramach prac ziemnych wybrano ok. 6500 m³ ziemi. Cały czas trwają prace związane ze wzmocnieniem gruntu, po którym pobiegnie obwodnica – we wskazanych miejscach przygotowywane są specjalne nasypy przeciążeniowe. Na teren przyszłej drogi sypie się warstwę ziemi, której rolą jest zagęszczenie (ubicie) podłoża. Po przeprowadzeniu pomiarów i osiągnięciu zamierzonego efektu ta dodatkowa warstwa ziemi jest ściągana, a na tak przygotowanym gruncie buduje się drogę.
Termin zakończenia budowy to sierpień 2027 r. Wartość prac to 676 mln zł, a ich wykonawcą jest Budimex. Na początku zimy stan zaawansowania prac wynosił 23 proc. Dziś jest to 29 proc.
DK7 węzły Krzyszkowice i Myślenice
Na terenie budowy węzła Myślenice trwały prace ziemne. Budowano nasyp prowadzący w kierunku ul. Sobieskiego oraz wykonywano wykopy. Przygotowywano odwodnienie terenu i kanalizację deszczową. Powstała tymczasowa podpora w pasie zieleni między jezdniami, która będzie wykorzystywana w czasie montażu deskowania, niezbędnego do budowy płyty wiaduktu nad zakopianką. W pozostałej części przyszłego wiaduktu powstało rusztowanie i deskowanie, a także przygotowano zbrojenie dla płyty. Wzmocniono podłoże za pomocą mikropali, dzięki czemu będzie można przygotować podpory dla wiaduktu i kładki dla pieszych.
Wartość prac w Myślenicach to prawie 56 mln. Budowa jest zaawansowana w 27 proc. (na początku przerwy zimowej było to 20 proc.). Wykonawcą prac jest Banimex.
W Krzyszkowicach dokończono przenosiny zabytkowej chałupy, która kolidowała z inwestycją. Rozebrano też część jezdni zakopianki i rozpoczęto wykop tunelu pod nią. Wywieziono 12 tys. m³ ziemi. Trwały prace związane z zabezpieczeniem wykopu, którym będzie poprowadzona droga do tunelu. Zamontowano 1600 m² specjalnych stalowych grodzic – swego rodzaju ekranów, które stabilizują grunt i nie pozwalają mu wpaść do wnętrza wykopu.
Wartość prac to niemal 91,1 mln. Budowa jest zaawansowana w 18 proc. (na początku przerwy zimowej było to 5 proc.). Wykonawcą prac jest Nowak-Mosty.
Planujemy zakończenie budowy obu węzłów z końcem tego roku.
DK94 rozbudowa drogi w Olkuszu
Przygotowywano nową sieć wodociągową, deszczową i gazową. Wykonano też częściowo infrastrukturę teletechniczną i energetyczną. Budowano mur oporowy, który powstaje przy skrzyżowaniu ul. Kościuszki i Rabsztyńskiej z DK94. Trwały prace w zakresie przygotowania dwóch przejść podziemnych. Tłoczono specjalną mieszankę cementową wypełniającą pustki krasowe, znajdujące się głęboko pod powierzchnią. Jak dotąd wykorzystano jej 53 tys. m³.
Koszt modernizacji „starej czwórki” w Olkuszu to 217,5 mln zł. Inwestycję realizuje konsorcjum firm NDI (lider), NDI Sopot, Masfalt i Drogomex. Budowa była na początku przerwy zimowej zaawansowana w 15 proc, dziś jest to 29 proc. Planowany termin zakończenia prac to wrzesień 2026 r.
19.03.2025 | Czytano: 489
Wiosna na budowach GDDKiA
Kończy się zimowa pora, która tym razem nie obfitowała w opady śniegu ani nie trzymała naszych placów budowy w okowach mrozu. Na wszystkich inwestycjach toczyły się prace, w niektórych miejscach realizowano nawet zadania typowe dla letnich miesięcy, jak układanie nawierzchni asfaltowej.

Źródło GDDKiA
Komentarze
Reklama