Cała estakada, którą trasa S7 pobiegnie od ul. Morcinka do ul. Petőfiego, będzie miała 1589 m długości, z czego prawie 2/3 powstaje w technologii nasuwania podłużnego. W ten sposób budujemy 942 m jezdni w kierunku Rzeszowa i 915 m drogi w kierunku Warszawy. Ten odcinek jest krótszy o prawie 30 m, gdyż biegnie po wewnętrznym łuku S7.
Nasuwanie poszczególnych segmentów estakady zaczęto we wrześniu ubiegłego roku. Kolejne segmenty obiektu są przygotowywane na specjalnym stanowisku prefabrykacji, gdzie w szalunku układa się zbrojenie, a następnie je betonuje. Po stężeniu i sprężeniu betonu segmenty są za pomocą siłowników wysuwane na podpory estakady. Stalowa konstrukcja na pierwszym segmencie to tzw. awanbek (dziób montażowy). Opiera się na przęśle przed segmentem, dzięki czemu zapobiega jego zgięciu i złamaniu. Awanbeki mają długość 32 m i ważą około 90 ton.
Każdego miesiąca Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowuje 3 lub 4 segmenty dla każdej z jezdni. Wysuwanie jednego elementu trwa do 6 godzin, a odbywa się to z prędkością od 7 do 10 cm na minutę. To maksymalnie 6 metrów na godzinę.
Waga awanbeków – 90 t – blednie przy wadze samego segmentu. W zależności od długości (waha się od 17 m do 26 m) ciężar każdego pojedynczego segmentu wynosi od 498 do 762 ton. Wszystkie segmenty będą łącznie ważyć ponad 54,4 tysiąca ton. Segmenty mają wysokość 3,3 m i szerokość od 16 do 24 m.
W sierpniu nasuwanie segmentów powinno zostać zakończone a obie części jezdni połączone.
Trasa S7 Widoma - Kraków
W grudniu oddano kierowcom do użytkowania 13,3 km trasy od węzła Widoma do budowanego węzła Mistrzejowice. Na trasie toczą się jeszcze ostatnie prace, stąd ograniczenie prędkości do 80 km/h. Trwają roboty wykończeniowe, związane m.in. z budową ogrodzenia wzdłuż drogi. GDDKiA planuje skończyć je w połowie roku.
W budowie jest 5-kilometrowy odcinek od węzła Mistrzejowice do węzła Nowa Huta. Na tym odcinku powstanie 29 obiektów – mostów, wiaduktów i estakad. To ogromna liczba, zważywszy, że mówimy o krótkim odcinku. Dla porównania, na 13,3 km S7 między węzłami Widoma i Mistrzejowice są „tylko” 34 takie obiekty.
Skomplikowanie prac na tej trasie wiązało się też z przełożeniem instalacji wodnych, gazowych, teletechnicznych, kanalizacyjnych i ciepłowniczych, a także sieci energetycznych niskiego, średniego i wysokiego napięcia. Dodatkowo trasa koliduje z torami kolejowymi (przekracza je właśnie estakadą) i tramwajowymi (nad przyszłą S7 powstały dwa wiadukty dla pojazdów komunikacji miejskiej).
Z końcem tego roku GDDKiA planuje udostępnić kierowcom 2-kilometrowy odcinek między węzłami Grębałów i Nowa Huta. W połowie 2026 roku planowane jest otwarcie węzła Mistrzejowice i tym samym zamknięcie pełnego ringu IV obwodnicy Krakowa.
Dofinansowanie UE
Droga ekspresowa S7 otrzymała 629,1 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz 420,7 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Koszt prac to prawie 1,7 mld zł. Odcinek buduje konsorcjum Gulermak (lider), Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź. Stan zaawansowania prac to ok 60 proc.
11.03.2025 | Czytano: 416
Estakada na S7 w połowie gotowa (zdjęcia)
Budowa estakady na drodze ekspresowej S7 nad ul. Petőfiego i torami kolejowymi jest już na półmetku. Niemal kilometrowa część tego obiektu przygotowywana jest w technologii nasuwu - betonowe segmenty są kolejno wysuwane na podpory. Jezdnia w kierunku Warszawy liczyć będzie 40 segmentów, a w kierunku Rzeszowa 41. Włąśnie nasunięto odpowiednio segmenty nr 20 i 21.

Źródło GDDKiA
Komentarze
Reklama