Wschodnia obwodnica Miechowa
Odcinek S7 Miechów – Szczepanowice łączy się z północną obwodnicą miasta i pozwala ominąć je od wschodu. Na trasie powstało pięć wiaduktów, zbiorniki retencyjne i przejścia dla zwierząt. Żeby przygotować tę drogę, biegnącą przez urozmaicone tereny Wyżyny Miechowskiej, trzeba było wykopać prawie 600 tysięcy m3 ziemi.
Trasa łączy dwa istniejące już odcinki, północny od granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego (18,7 km, oddany we wrześniu 2023 r.) i południowy w kierunku węzła Widoma (13,1 km, udostępniony w październiku 2021 r.). Droga ekspresowa S7 została poprowadzona nowym śladem, na wschód od dotychczasowego przebiegu drogi krajowej nr 7. „Stara siódemka” to równocześnie dawny trakt krakowski, wytyczony w 1819 r. przez inżynierów Dyrekcji Jeneralnej Dróg i Mostów, poprzedników Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad.
Historia budowy
W styczniu 2015 r. uzyskano decyzję środowiskową dla całej inwestycji związanej z budową S7 od granicy woj. świętokrzyskiego i małopolskiego do Krakowa. Zadanie zostało podzielone na trzy odcinki:
Moczydło - Szczepanowice (24 km);
Szczepanowice - Widoma (13,1 km)
Widoma - Kraków Nowa Huta (18,3 km).
Granicami poszczególnych odcinków były węzły pozwalające na przejazd na dotychczasową drogę krajową nr 7, co w razie przesunięcia w czasie realizacji poszczególnych odcinków ułatwiałoby ruch tranzytowy.
Niestety, decyzja środowiskowa spotkała się z licznymi protestami i odwołaniami. Dotyczyły one przede wszystkim odcinka Miechów - Szczepanowice, a konkretnie okolic wsi Poradów i Parkoszowice. Rozpatrywanie odwołań dotyczących tylko tego krótkiego, kilkukilometrowego fragmentu trasy powodowało, że cała, prawie 60-kilometrowa inwestycja została wstrzymana. Dlatego też zdecydowano się wydzielić z niej fragment trasy Miechów - Szczepanowice, którego dotyczyło postępowanie odwoławcze. Tym samym pierwszy odcinek małopolskiej S7 na północ od Krakowa, Moczydło - Szczepanowice, został podzielony na dwie części: Moczydło - Miechów i Miechów - Szczepanowice.
Dzięki podjęciu tej decyzji GDDKiA mógł rozpocząć budowę S7 od granicy województw do węzła Miechów w lipcu 2020 r. Trasa wymagała budowy wielu obiektów, m.in. 400-metrowej estakady, co przełożyło się na czas trwania budowy. Realizacja kontraktu zajęła trzy lata. Gdyby nie podjęta przez inwestora decyzja o podzieleniu inwestycji na dwie części, to prawdopodobnie trasa z Moczydła do Szczepanowic byłaby gotowa najwcześniej w 2026 r.
Odcinek wybudowało konsorcjum Fabe Polska (lider) i Sp Sine Midas Stroy.
Kalendarium
15 stycznia 2015 r. – Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Krakowie wydała decyzję środowiskową dla odcinka Moczydło - Miechów - Szczepanowice
13 lipca 2015 r. – Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała w II instancji decyzję środowiskową dla odcinka Moczydło - Miechów - Szczepanowice
17 października 2016 r. – uchylenie decyzji środowiskowej wydanej przez GDOŚ przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie
12 maja 2017 r. - decyzja GDOŚ wyłączająca z decyzji środowiskowej oprotestowany odcinek Miechów - Szczepanowice
29 czerwca 2017 r. - rozpoczęcie prac nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym z elementami Koncepcji programowej dla odcinka Miechów - Szczepanowice
10 sierpnia 2017 r. – decyzja reformatoryjna GDOŚ dla odcinka Moczydło – Kraków, w tym odcinka Moczydło – Miechów
12 listopada 2019 r. – uzyskanie decyzji środowiskowej dla odcinka Miechów - Szczepanowice
8 lutego 2021 r. – podpisanie umowy na projekt i budowę S7 Miechów - Szczepanowice
26 kwietnia 2022 r. – oddalenie przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie skarg na decyzję środowiskową dla odcinka Miechów – Szczepanowice
15 września 2022 r. – wydanie przez Wojewodę Małopolskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla odcinka Miechów – Szczepanowice
3 października 2022 r. – rozpoczęcie budowy
26 sierpnia 2024 r. – otwarcie odcinka
Sukcesywnie wydłuża się S7
Droga ekspresowa S7 będzie docelowo mierzyć ok. 750 km i będzie jedną z najdłuższych (po S8) tras szybkiego ruchu w Polsce. To także część europejskiej drogi E77, która łączy trójmiejskie porty ze Słowacją i Węgrami. Na południe od Polski trasa biegnie przez Rużomberk i Zwoleń do Budapesztu. Trasa ma istotne znaczenie dla komunikacji tych trzech państw Europy Środkowej.
W budowie pozostają jeszcze odcinki w okolicy Warszawy (Płońsk - Kiełpin) i Krakowa (Widoma - Nowa Huta). GDDKiA zbliża się do podpisania umowy na opracowanie projektu budowlanego dla Kiełpin - Warszawa, a dla odcinka Kraków - Myślenice opracowywane są możliwe warianty przebiegu drogi.
Trasa połączy trzy główne ośrodki miejskie kraju, Trójmiasto, Warszawę i Kraków. Zapewni szybki przejazd do popularnych miejsc turystycznych – nadbałtyckich plaż, północnych pojezierzy i karpackich pasm. Dzięki S7 przejazd z Krakowa do Gdańska zajmie niespełna 6 godzin.
27.08.2024 | Czytano: 378
Z Miechowa do Szczepanowic nową S7
Otworto ponad 5-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S7 między Miechowem a Szczepanowicami. Połączył on już funkcjonujące odcinki: Moczydło - Miechów i Szczepanowice - Widoma, dzięki czemu na północ od Krakowa, dokładnie od Widomej, kierowcy mają do dyspozycji blisko 260 km nieprzerwanej drogi ekspresowej do Warszawy.
Źródło GDDKiA
Komentarze
Reklama