Fałszywy policjant polecił seniorce wypłacić wszystkie oszczędności, przekonując, że w przeciwnym razie pieniądze przepadną. Kobieta, działając pod presją czasu i w strachu przed utratą oszczędności, wypłaciła kwotę blisko 320 tysięcy złotych i przekazała ją oszustom. Po odebraniu pieniędzy oszuści ponownie zadzwonili do seniorki, krzycząc do słuchawki, że ktoś w Szwajcarii wziął na jej dowód tożsamości kredyt i że właśnie wyprowadzają oszustów z banku. Wtedy kontakt się urwał, a 80-latka zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa. Jak się okazało, ta sama kobieta została oszukana w bardzo podobny sposób 5 lat temu, wówczas straciła 30 tysięcy złotych.
Policja po raz kolejny ostrzega i przypomina jak nie stać się ofiarą oszustwa
- Należy zachować zdrowy rozsądek i ostrożność – jeśli dzwoni do nas osoba, która podaje się za członka rodziny i prosi o pieniądze, nie należy podejmować żadnych pochopnych decyzji.
- Jeśli chodzi o członka rodziny, zadzwoń do niego i dowiedz się, czy faktycznie potrzebuje twojej pomocy. Opowiedz osobie bliskiej o zaistniałym zdarzeniu.
- Nigdy nie udzielaj przez telefon informacji, jaką ilość pieniędzy posiadasz w domu, bądź na koncie bankowym.
- Nigdy na czyjeś zlecenie nie przekazuj pieniędzy, nie podpisuj dokumentów, nie zakładaj kont w banku, nie zaciągaj kredytów i nie ujawniaj swoich danych osobowych, numerów PIN, haseł.
- Nie ulegaj presji, jaką wywiera telefoniczny rozmówca.
- Poinformuj Policję! Każdą próbę wyłudzenia pieniędzy można zgłaszać w dowolnej jednostce lub dzwoniąc pod numer alarmowy 112 (rozłączając poprzednią rozmowę).
Pamiętaj!
- Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem.
- Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach, „akcjach policyjnych”. Jeżeli odebrałeś taki telefon bądź pewien, że dzwoni oszust.