Inicjatorem budowy kolei był ówczesny prezes Polskiego Związku Narciarskiego i wiceminister komunikacji inż. Aleksander Bobkowski. Plany i prace projektowe rozpoczęto w 1934 roku a już lipcu 1935 zapadła decyzja o rozpoczęciu budowy.
Harmonogram prac przewidywał rekordowy czas budowy - jedynie 7 miesięcy. Początkowo w pracę zaangażowanych było około 600 pracowników, później liczba ta wzrosła do 1000 osób. Roboty w terenie rozpoczęto 1 sierpnia 1935.
Koszt budowy kolei wyniósł przeszło 3,5 mln zł i zwrócił się jeszcze przed 1939 rokiem. Kolejka służy do dziś, w roku 2007 przeszła gruntowną modernizację ale nadal składa się z dwóch etapów z Kuźnic na Myślenickie Turnie i dalej z Myślenickich Turni na Kasprowy Wierch. Długość trasy wynosi 4252,81 metra i pokonuje 936 metrów różnicy wzniesień.
wo/
Reklama