Zobacz więcej
DK44 Obwodnica Oświęcimia
Obwodnica Oświęcimia to nowa droga długości 9,044 km, prowadzącą od węzła Oświęcim na powstającej drodze ekspresowej S1 do okolic skrzyżowania ul. Zatorskiej i Grojeckiej. Ta trasa ominie od południa miasto i zapewni szybkie i bezpieczne połączenie z drogą ekspresową Mysłowice – Bielsko-Biała, a dzięki temu również z autostradą A4. Sam węzeł Oświęcim znajduje się już na terenie województwa śląskiego, między miejscowościami Bojszowy i Jedlina. Z całej budowanej trasy 1,1 km (12 proc. długości obwodnicy) znajduje się poza Małopolską.
Nowa obwodnica będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Każdy pas ruchu będzie miał 3,5 m szerokości. Trasa zostanie połączona z innymi drogami w sześciu miejscach:
- z S1 poprzez węzeł Oświęcim (początek obwodnicy);
- z ul. Wolską w Jedlinie poprzez rondo turbinowe;
- z ul. Wojewódzką w Pławach (rondo turbinowe);
- z ul. Legionów (droga wojewódzka nr 933) (rondo turbinowe);
- z ul. Jagiełły (droga wojewódzka nr 948) (rondo turbinowe);
- z ul. Zatorską (obecna DK44; koniec obwodnicy) (rondo).
Na trasie powstają trzy mosty:
- nad Wisłą, która w tym miejscu jest też granicą województw małopolskiego i śląskiego. Obiekt będzie miał 432 m długości i powstaje techniką nasuwu - kolejne segmenty mostu są przygotowywane, zbrojone i betonowane na specjalnym stanowisku prefabrykacji na śląskim brzegu Wisły, a następnie nasuwane na podpory obiektu,
- nad Sołą, w okolicy ogródków działkowych Kamieniec, o długości 463 m. Część mostu powstaje metodą nawisową - deskowanie przyszłego segmentu mostu podwiesza się do tzw. wózka utrzymywanego przez konstrukcję zamontowaną na budowanym obiekcie, po zabetonowaniu segmentu wózek przesuwa się i montuje deskowanie w kolejnym miejscu, część z gotowych, prefabrykowanych belek. To właśnie te belki będą montowane w nocy z wtorku na środę,
- nad Młynówką, obok ogródków działkowych Stare Stawy, długości 12 m. Most zostanie zbudowany z prefabrykowanych belek.
W ramach inwestycji przebudowane zostaną m.in. sieci energetyczne, telekomunikacyjne, wodociągowe, gazowe, kanalizacyjne i deszczowe, a także oświetlenie. Wzdłuż drogi na niektórych odcinkach powstaną ekrany akustyczne. Przebudowane będą też drogi lokalne znajdujące się w pobliżu naszej inwestycji.
Na początku i na końcu obwodnicy powstaną przy każdej jezdni stanowiska do kontroli samochodów i ważenia pojazdów ciężarowych.
Współfinansowanie UE
Koszt inwestycji to 0,5 mld zł. Budowa otrzymała 164,4 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020.