– Otwarcie Trasy Wolbromskiej to bardzo dobra informacja dla mieszkańców północy Krakowa. Nowa droga jest przede wszystkim alternatywą dla ulic Glogera i Łokietka, które dotychczas były bardzo mocno obciążone ruchem. Dzięki Trasie Wolbromskiej poprawi się też dojazd do Krakowa rowerem i komunikacją autobusową – podkreśla zastępca prezydenta Andrzej Kulig.
Realizacja nowej drogi wylotowej na północy Krakowa rozpoczęła się w II połowie 2022 roku. To wspólny projekt, który powstaje na podstawie trójstronnej umowy w trybie „zaprojektuj i wybuduj” pomiędzy Województwem Małopolskim i Gminą Miejską Kraków, a firmą STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. Nowa droga o długości około 2 km przebiega przez teren gminy miejskiej Kraków i gminy Zielonki.
Za krakowski odcinek odpowiada Zarząd Inwestycji Miejskich. Rozpoczyna się on w rejonie ul. Pachońskiego, gdzie łączy się z linią tramwajową do Górki Narodowej. W ramach zadania powstał około kilometrowy odcinek nowej drogi kategorii G do granicy Krakowa, posiadającej dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, wraz z chodnikami i ścieżkami rowerowymi. Wybudowano łącznik pomiędzy nową trasą, a ul. Glogera wraz z rondem turbinowym. Przebudowana na długości około 200 metrów została ul. Glogera. W ramach zadania powstał wiadukt nad torami kolejowymi oraz przejście podziemne umożliwiające ruch pieszy i rowerowy (4011 m chodników i 1875 m dróg rowerowych). Wybudowano nową i przebudowano istniejącą infrastrukturę sieci podziemnych, w tym system odwadniający. Trasą Wolbromską poprowadzona będzie komunikacja autobusowa. W ramach zadania wybudowano pętlę autobusową. Nasadzono ponad 500 drzew i krzewów.
Trasa Wolbromska – zachodnia obwodnica Zielonek poprawi wyjazd z Krakowa na północ i odciąży istniejące drogi dojazdowe z terenu gminy Zielonki. Będzie także stanowić alternatywę dla ulicy Jasnogórskiej czy al. 29 Listopada. Nowa droga połączy się docelowo z północną obwodnicą Krakowa, realizowaną obecnie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Zachodnia obwodnica Zielonek stanowi element większego układu komunikacyjnego, który zacznie funkcjonować w całości po otwarciu Północnej Obwodnicy Krakowa. Ruch po obwodnicy Zielonek, zarówno na terenie miasta Kraków, jak i miejscowości Zielonki, zgodnie z tymczasową organizacją ruchu będzie odbywał się od ul. Pachońskiego w Krakowie, poprzez rondo turbinowe na wysokości łącznika z ul. Glogera w kierunku północnym, a następnie przez sieć dróg lokalnych przebudowywanych w ramach budowy Północnej Obwodnicy Krakowa.
Na całym zakresie obwodnicy Zielonek obowiązywać będzie tymczasowo ograniczenie tonażowe do 10 ton, co jest związane z ograniczeniem tonażu na drogach przyległych do węzła Zielonki.