Dotychczasowi polscy laureaci konkursu to pracownia Analog (kategoria przestrzeń publiczna, 2018 r.), Medusa Group (projekt hotelu, 2021 r.) oraz BXB studio (projekt Domu Polskiego, 2022 r.) zatem pracownia BXB studio zwycięża The PLAN Awards po raz drugi z rzędu!
O randze konkursu świadczą tegoroczni finaliści The PLAN Awards. To renomowane i znane na całym świecie pracownie jak Morphosis Architects, Steven Holl Architects, Weiss Manfredi, Tadao Ando, 3XN, BIG Bjarke Ingels, J.Mayer.H und Partner, Perkins & Will, Mecanoo, Eric Owen Moss Architekci czy Grimshaw.
Spośród 1400 zgłoszeń, jury wybrało kilkaset wspomnianych finalistów a następnie wąskie grono 38 zwycięzców w którym znalazła się jedna polska pracownia - BXB studio Bogusław Barnaś z projektem Krakowskiej Kamienicy. Wśród pozostałych laureatów The PLAN znalazła się m.in. brytyjska pracownia Foster + Partners (kategoria Health) w której Bogusław Barnaś zaczynał swoją karierę zawodową. Uroczysta gala wręczenia statuetek odbyła się w Mediolanie, 9 listopada w siedzibie Auditorium Monte Rosa 91 projektu Renzo Piano.
Nigdy wcześniej nie tworzyliśmy takiej architektury! Projekt ten nazywam Architekturą Percepcyjną, która zmienia stylistykę w zależności od perspektywy. Nadbudowa kamienicy widziana z Mostu Dębnickiego będzie miała gotycki charakter, z pozycji Bulwarów Wiślanych przypomina renesansowe arkady, natomiast z poziomu ul. Powiśle nadbudowa przechodzi w miękkie formy – reminiscencje barokowej ornamentyki. Uzyskaliśmy w ten sposób nową, dynamiczną formę definiowaną przez percepcję ludzkiego oka na różne sposoby - mówi o zwycięskim projekcie jego autor, Bogusław Barnaś z BXB studio
W kamienicy krakowskiej pod Wawelem profuzja różnorodnych estetycznych kontekstów jest celem świadomym. BXB Studio stworzyło projekt, który poprzez nowoczesny język architektury odnosi się z rewerencją do przeszłości rozwoju miasta. Trudno oprzeć się także wrażeniu, że mamy do czynienia z czymś dotąd niespotykanym. Osobiście uważam, że nowoczesna konstrukcja wykorzystująca w dużym stopniu najnowsze technologie użycia drewna nawet podkreśla w pewnym stopniu związek z Kaplicą Zygmuntowską, która przecież w momencie powstawania miała iście nowatorski i bardzo futurystyczny w estetycznym krajobrazie miasta charakter. Koncepcja Bogusława Barnasia jest obiektem, który, ze względu na swój nowatorski rys, ale również ze względu na użyte technologie, perspektywę i głęboką świadomość kontynuacji rozwoju substancji miasta, może śmiało pójść śladem słynnej kaplicy grobowej i stać się nową perłą architektoniczną miasta. Ponadto zwekslować myślenie o rewitalizacji starych kamienic na zupełnie inne tory - mówi Filip Maciejowski, krytyk sztuki i architektury, Oslo
Krakowska Kamienica pod Zamkiem Królewskim na Wawelu definiuje zupełnie nową jakość bulwarów nadwiślańskich. To budynek niezwykle nowatorski i bardzo krakowski zarazem. Posiada dynamiczną i zmienną stylistykę uzależnioną od położenia obserwatora, która wprost nawiązuje do kontekstu miejsca – Zamku Królewskiego na Wawelu i architektury Starego Miasta. Wykorzystuje potencjał technologiczny naszych czasów, ale przy tym jest trwały i ponadczasowy bo zakorzeniony w tradycji. Wierzymy w BXB studio, że dzięki temu jest on czymś więcej niż tylko nowoczesnym budynkiem - mówi architekt Bogusław Barnaś
Rewitalizacja zabytkowej kamienicy przy ulicy Powiśle 10 w Krakowie jest unikalną szansą na wprowadzenie nowej jakości waterfrontu nadwiślańskiego w centrum Starego Miasta. Ten pozornie nieatrakcyjny budynek miał swoje lata świetności. Powstał w ok 1900 roku i był pierwszą kamienicą w obecnej pierzei ulicy Powiśle.
Teraz dach nadbudowy stanie się użytkowym tarasem, kolejnym salonem miejskim, punktem widokowym dla turystów czy miejscem spędzania czasu na świeżym powietrzu. Architektura tak zwanej piątej elewacji czyli dachu posiada wysokie walory estetyczne i jest spójna z konstrukcją nadbudowy.
Projekt: BXB studio Bogusław Barnaś
Zespół: Bogusław Barnaś, Bartłomiej Mierczak, Monika Kalinowska, Aleksandra Gawron, Wojciech Buchta, Urszula Furmanik, Katarzyna Trzepałka, Magdalena Fuchs
Film i wizualizacje: Unique Vision Studio Rafał Barnaś
Opracowanie graficzne: BXB studio Bogusław Barnaś