S7 Widoma – Kraków
Od podpisania umowy do 15 stycznia 2022 r. wykonawca miał czas na projektowanie. Polegało ono na wprowadzaniu zmian tzw. nieistotnych, dotyczących głównie technologii, które zostaną zastosowane przy budowie drogi i obiektów mostowych. Nie została jeszcze podjęta wiążąca decyzja w sprawie projektu węzła Mistrzejowice 1 i Mistrzejowice 2. Ostateczny projekt węzła zatwierdzony będzie po analizie przepustowości ruchu.
Pomimo trwania okresu zimowego, który kończy się 15 marca przystąpiono do robót przygotowawczych już w styczniu. W ramach tych prac usuwano drzewa i krzewy kolidujące z nową drogą, wykonywane są drogi technologiczne, trwają roboty związane z przekładaniem mediów (gaz, teletechnika, energetyka), a także przygotowywane są platformy robocze, m.in. tam, gdzie powstanie najdłuższa estakada. Estakada ta, o dł. 1,6 km powstanie nad linią kolejową, rzeką Dłubnią i ul. G. Morcinka. Wykonano też wielkośrednicowe pale fundamentowe pod przejście dla zwierząt w miejscowości Zalesie.
Umowa na kontynuację projektowania i budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku węzeł Widoma – Kraków (węzeł Kraków Nowa Huta) z konsorcjum firm Gülermak i Mosty Łódź podpisana została 15 lipca 2021 r.
Zadaniem wykonawcy jest kontynuacja projektowania dwujezdniowej drogi ekspresowej wraz z obiektami inżynierskimi i infrastrukturą towarzyszącą. W ramach inwestycji powstanie droga ekspresowa o długości ok. 18,3 km z czterema węzłami drogowymi (Łuczyce, Raciborowice, Mistrzejowice, Grębałów). Zrealizowane zostaną obiekty inżynierskie, drogi dojazdowe i technologiczne, mury oporowe, przejazdy awaryjne oraz wjazdy awaryjne na drogę ekspresową. Przebudowane zostaną istniejące obiekty inżynierskie, sieć dróg (zjazdów, ulic), infrastruktura tramwajowa i kolejowa, sieć i urządzenia melioracyjne. Zbudowane lub przebudowane zostaną chodniki dla pieszych, ścieżki rowerowe, oświetlenie uliczne oraz infrastruktura techniczna.
GDDKiA podpisała porozumienie z Gminą Miejską Kraków, które umożliwia przebudowę i tym samym udrożnienie ul. Kocmyrzowskiej na odcinku ok. 1 km, w ramach tej inwestycji. Przebudowa rozpocznie się od zjazdu z węzła Grębałów realizowanego w ramach budowy S7 w kierunku północno – wschodnim do ul. Bukszpanowej. Powiązanie inwestycji ze sobą zapewnieni prawidłowe skomunikowanie tego obszaru Krakowa, upłynnienie potoków ruchu, a także optymalne wykorzystanie środków. Poprawią się też warunki ruchu drogowego w obszarze samego węzła.
Koszty przebudowy ul. Kocmyrzowskiej i wykupów gruntów poniesie GM Kraków. Szacunkowy koszt po stronie miasta wynosi ponad 56,4 mln zł brutto.
Koszt wszystkich prac wyniesie 1 545 681 714,00 zł.
Termin realizacji z podziałem na odcinki
Wszystkie prace wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zgodnie z wymaganiami przetargowymi mają być ukończone w terminie nie dłuższym niż:
1. Odcinek nr 1 zamiejski - 25 miesięcy od daty zawarcia umowy,
2. Odcinek nr 2 miejski - 31 miesięcy od zawarcia umowy,
3. Odcinek nr 3 Kocmyrzowska - 34 miesiące, jeżeli GDDKiA będzie wykonywać roboty na tym odcinku (na mocy porozumienia z Miastem Kraków).
Do terminu nie wlicza się okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca.
Północna Obwodnica Krakowa S52
W okresie zimowym trwają prace na budowie S52 POK, pomimo, że zgodnie z umową wykonawca nie musi ich prowadzić od 15 grudnia do 15 marca. Koncentrowały się głównie na budowie obiektów inżynierskich: wiadukty i tunele.
Aktualnie wykonywane są roboty żelbetowe na obiektach mostowych. Np. na wiadukcie w ciągu S52, nad ul. Łokietka, potokiem Sudół i drogą dojazdową trwa wykonywanie pali wielkośrednicowych pod podpory. Podpory wykonywane są na wiadukcie nad ul. Jurajską. Trwa montaż zbrojenia poprzecznic, korpusów i słupów. Na najdłuższym moście realizowanym w ramach inwestycji trwa montaż i betonowaniem elementów sprężenia, ciosów podłożyskowych oraz łożysk. Nasuwanie ustroju nośnego zostało zakończone. Do końca marca planowane jest wykonanie sprężenia zewnętrznego na jezdni prawej. Wykonano fundamenty oraz słupy wiaduktu w ciągu ulicy Długiej, nad S52 i wkrótce rozpocznie się montaż zbrojenia korpusów i skrzydeł przyczółków. Na wiadukcie nad linią kolejową nr 8 montowane są zbrojenia ustroju nośnego, a nad linia kolejową nr 607 zabetonowano w zeszłym tygodniu płytę pomostu na jezdni prawej, w przyszłym tygodniu planowane jest betonowanie jezdni lewej.
Ściany szczelinowe wykonywane są na budowie tunelu w Zielonkach. Trwa wykop od strony wschodniej pod wykonanie kolejnych segmentów stropu. W budowanym tunelu, w Batowicach trwa betonowanie płyty dennej tunelu. Wykop podstropowy został tymczasowo wstrzymany. Wykopano do tej pory materiał ziemny na odcinku 170 m tego tunelu. Uzyskany w ten sposób materiał będzie w 100 proc. wykorzystywany do budowy nasypu drogowego. Kontynuowanie wykopu uzależnione od warunków atmosferycznych.
W związku z okresem zimowym, realizowane są roboty drogowe związane tylko z wzmocnieniem podłoża oraz podbudowa w śladzie docelowym ul. Krakowskiej. W rejonie węzła Modlnica powstają ściany budynków Obwodu Utrzymania Drogi: biurowego i warsztatowego. Trwają prace murarskie i żelbetowe
Zaawansowanie prac w poszczególnych branżach wynosi: mostowej 46,9 %, drogowej 17,4 % a przy budowie tuneli 34,1 %.
13 listopada 2018 r. podpisano umowę na projekt i budowę S52 Północnej Obwodnicy Krakowa z konsorcjum firm: tureckiej Gulermak i polskiej Mosty Łódź, które wyceniły koszt zadania na 1 427 968 500 zł.
Zadaniem wykonawcy jest przygotowanie projektu, wybudowanie drogi i uzyskanie pozwolenie na użytkowanie w ciągu 47 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 15 grudnia do 15 marca), natomiast przy projektowaniu okresy zimowe (tj. od 15 grudnia do 15 marca) były wliczane.
Inwestycja obejmuje:
- zaprojektowanie dwujezdniowej drogi ekspresowej S52 długości ok. 12,5 km na odcinku: węzeł Modlnica (z rozbudową węzła) – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła) wraz z obiektami inżynierskimi i towarzyszącą infrastrukturą,
- uzyskanie wymaganych prawem wszelkich opinii, uzgodnień, pozwoleń, zezwoleń, decyzji niezbędnych do zaprojektowania i zrealizowania inwestycji, w tym niezbędnych zmian wydanych wcześniej decyzji administracyjnych;
- wybudowanie drogi ekspresowej jw. wraz z obiektami inżynierskimi i towarzyszącą infrastrukturą;
- opracowanie dokumentacji powykonawczej;
- uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie drogi ekspresowej
Każda jezdnia nowej drogi będzie miała po 3 pasy ruchu. Powstanie: 27 obiektów mostowych, 4 km murów oporowych, 20 km dróg zbiorczych dojazdowych, tunele: w Zielonkach i Batowicach.
Węzeł Mistrzejowice, z którym połączona zostanie S52 POK powstanie w ramach budowy odcinka S7 w. Widoma – Kraków (z włączeniem do węzła Kraków Nowa Huta). W ten sposób zamknie się IV obwodnica Krakowa
Reklama