Niedziela, 22 grudnia | Imieniny: Honoraty, Zenona, Franciszki
15.08.2021 | Czytano: 201

„Kraina uśmiechu" Franza Lehara. Operetka na zakończenie 54. Festiwalu Kiepury

Na zakończenie 54 Festiwalu Kiepury zaprezentowano „Krainę uśmiechu” Franza Lehara z Teatru Muzycznego z Lublina.

„Kraina uśmiechu" Franza Lehara. Operetka na zakończenie 54. Festiwalu Kiepury
„Kraina uśmiechu” to romantyczna historia rozgrywająca się w egzotycznej scenerii Chin. Liza zakochuje się w pięknym księciu Su-Czongu, i w jednej chwili podejmuje decyzję o wyjeździe do Chin i o poślubieniu swojego ukochanego.
W ten sposób, pod romansowym konwencjonalnym kostiumem, pojawia się inny temat: spotkanie dwóch równorzędnych kultur – Zachodniej Europy i Chin, i próba dialogu pomiędzy nimi.

To zapisany w libretcie ślad po autentycznej fascynacji Orientem, potęgą starej, wielkiej cywilizacji z jej osobnymi wartościami i zwyczajami.
Ale ten metaforyczny, podwójny romans Europy i Chin – księcia Su-Czonga i Lizy Lichenfelds, oraz księżniczki Mi i porucznika Gustawa von Pottensteina – nie kończy się happy endem.

Fascynacja zamienia się w gorzką wiedzę, różnice kulturowe i społeczne okazują się nieprzekraczalne, a marzenia o miłości i emancypacji – niemożliwe do zrealizowania ani w Chinach, ani w Europie.

Orient okazuje się początkowo pięknym snem, który zmienia się w odzierający ze złudzeń koszmar.

Liza i Gutek odjeżdżają, żegnani arią Su-Czonga. „Nie płacz, mała Mi” „Uśmiech na ustach na dobre i złe”

Finał ujawnia ironiczny, pełen tragizmu sens tytułu tej późnej operetki z okresu tauberowskiego, trudnej do zakwalifikowania, spoglądającej w stronę opery.

A może jedynym prawdziwym miejscem w tym świecie jest więc Prater – świat wyobrażeń i tęsknoty za miłością?

Prezentacja festiwalowa to wersja koncertowa (częściowo inscenizowana w kostiumach).

Realizatorzy:
Kierownictwo muzyczne - Przemysław Fiugajski
Reżyseria - Joanna Lewicka
Scenografia i kostiumy - Marta Góźdź Elbruzda
Choreografia - Zuzanna Dinter
Opieka literacka - Grzegorz Kondrasiuk
Kierownictwo chóru - Grzegorz Pecka
Kierownictwo baletu - Roman Kamiński
Asystent reżysera - Paulina Prokopiuk
Reżyseria świateł - Marcin Nogas

Wystąpili artyści Teatru Muzycznego w Lublinie, soliści: Anna Barska (Liza), Sławomir Naborczyk (Su-Czong), Jakub Gąska (Hrabia Gustaw von Pottenstein), Paulina Janczaruk (Mi, siostra Su-Czonga) oraz balet i orkiestra pod kierownictwem Przemysława Fiugajskiego

REGINA GOWARZEWSKA - prowadzenie
JACEK JASKUŁA - prowadzenie
Źródło Tomasz Cichocki, materiały prasowe festiwalu

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Partnerzy malopolskaonline.pl