Łukowa konstrukcja, którą można już podziwiać na moście M2, to unikalne w skali Polski oraz Europy rozwiązanie inżynierskie. Przęsło tworzy sprężony pomost podwieszony za pomocą prętowych wieszaków do łuków ze stalowych kształtowników stężonych układem rur. Łuki sieciowe „network arch” zapewniają przeprawie dużą sztywność, co jest kluczowe przy długich przęsłach i ciężkim ruchu kolejowym.
Po zdemontowaniu istniejącego w tym miejscu, starego dwutorowego mostu, którego elementy zostały powtórnie wykorzystane przez PKP PLK na innych obiektach kolejowych w Polsce, rozpoczęły się prace przy budowie nowych przepraw.
Aktualnie trwają prace przy budowie obiektów M1 i M3. Na obiekcie M1, który jest środkowym mostem, po którym biegną dwa tory kolejowe zaawansowanie prac wynosi 50 %. W czerwcu betonowana będzie płyta przęsła nurtowego. Na sierpień zaplanowany jest montaż elementu domykającego konstrukcję łuku przęsła nurtowego, a jesienią do konstrukcji podpinane będą wieszaki. Do końca 2021 roku, po wykonaniu nawierzchni kolejowej wykonywany będzie ostateczny naciąg wieszaków.
Na obiekcie M3, po którym obok toru kolejowego poprowadzona jest też kładka pieszo-rowerowa, a zaawansowanie prac wynosi 25 %. W drugiej połowie czerwca montowane będą kratownice pod ustrój niosący mostu. Betonowanie płyty ustroju nośnego przęsła nurtowego zaplanowano na okres wakacyjny. W czwartym kwartale 2021 r. będą prowadzone prace przy montażu wieszaków, tak by przełomie 2021/2022 r. możliwy był ich ostateczny naciąg.
Największy z łuków, których w sumie jest 9 ma rozpiętość 116 m, a kolejne dwa mniejsze przęsła mają rozpiętości 63,5 oraz 49,5 m. Zastosowanie tak dużej rozpiętości zwiększy ochronę przeciwpowodziową miasta Krakowa. Tym samym usunięta została przeszkoda w ciągu żeglugowym Wisły. Do budowy przeprawy przez Wisłę wykorzystane będzie: 1895 ton stali oraz 12200 m3 betonu
W trakcie prac przy moście M1 pod dnem Wisły wykonano pierwszy w Krakowie przewiert o średnicy 1200 mm w celu przebudowania magistrali wodociągowej, która była zamocowana do rozebranego mostu. Odkryto też unikatowy obiekt podziemny czerpno-filtracyjny o wymiarach 19 x15 m, który koliduje z posadowieniem podpory obiektu M3. W celu jego zabezpieczenia zmodyfikowano technologię wykonania posadowienia podpór obiektu mostowego.
Nowymi mostami poprowadzone będą : 4 tory – 2 dla ruchu aglomeracyjnego i 2 dla dalekobieżnego oraz ciąg pieszo-rowerowy, będący ważnym elementem autostrady rowerowej łączącej centrum Krakowa z Wieliczką.
STRABAG SE jest europejskim koncernem budowlanym, liderem w zakresie wdrażania innowacyjnych technologii z silnym kapitałem własnym. Działalność STRABAG obejmuje pełen zakres usług budowlanych, wykwalifikowaną kadrę inżynierską, wysokiej jakości materiały budowlane oraz najnowszej generacji park maszynowy. Dzięki temu możliwa jest kompleksowa realizacja inwestycji - terminowo, na najwyższym poziomie pod względem jakości i w najlepszej cenie. STRABAG korzysta z całej gamy usług oferowanych przez wyspecjalizowane spółki koncernowe, które przejmują odpowiedzialność za ich wykonanie, generując w ten sposób wartość dodaną dla swoich Klientów. Dzięki zaangażowaniu ponad 76 tys. pracowników STRABAG SE osiąga roczne obroty w wysokości ponad 16 mld EUR. Koncern rozszerza swoją działalność daleko wykraczającą poza granice Austrii i Niemiec. Za pośrednictwem sieci należących do niego spółek jest obecny w wielu krajach europejskich i coraz częściej reprezentowany na innych kontynentach.
Grupa STRABAG działa w Polsce od 1987 roku. Przy zatrudnieniu ponad 6500 pracowników, roczne obroty Grupy wynoszą blisko 6 mld PLN.
Więcej informacji jest dostępnych na www.strabag.pl
[YOUTUBE]oU7D5XNwgpo[/YOUTUBE]
zdjęcia: montaż wezgłowi przęseł (obiekt M1) oraz kratownic rusztowania ustroju niosącego (obiekt M3)
źródło: STRABAG
01.06.2021 | Czytano: 232
Kolejne mosty kolejowe
W ramach realizowanego kontraktu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” STRABAG realizuje kolejne przeprawy mostowe. Technologia wykonania obiektów o symbolach M1 i M3 jest taka sama jak ukończonego i oddanego do użytku w maju 2020 r. mostu M2.
Komentarze
Reklama