PLK zwiększą możliwości sprawnych, krótkich i bezpośrednich połączeń kolejowych w Małopolsce. Do 2023 r., planowane jest wybudowanie łącznicy Borowa Górka – Pieczyska. To ok. 800-metrowy odcinek toru, który zapewni bezpośredni przejazd z Olkusza do Krakowa. Pociągi pojadą linią Tunel – Sosnowiec (nr 62) i przez łącznicę na linię Katowice – Kraków. Takie rozwiązanie pozwoli wyeliminować m.in. konieczność zmiany kierunku jazdy, co znacznie skróci czas podróżowania między Olkuszem a Krakowem.
– Ostatnie 4 lata to dobry czas dla polskiej kolei. Zależy nam na jej rozwoju w każdym regionie naszego kraju, także w powiecie olkuskim, miechowskim i w Zagłębiu. Prace na linii kolejowej Tunel – Sosnowiec nr 62 idą zgodnie z planem. Chcemy, aby usprawniony został także transport kolejowy między Olkuszem a Krakowem. Ministerstwo Infrastruktury od dawna analizowało tę sprawę. Podjęliśmy decyzję o rozpoczęciu prac nad budową łącznicy kolejowej w okolicy Jaworzna. Dzięki niej podróż pociągiem między Krakowem a Olkuszem skróci się z obecnych około 3 h do czasu 45 a 55 minut – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
Obecne możliwości podróży koleją z Olkusza do stolicy Małopolski są przez Tunel w czasie 2 h 30 minut, z przesiadką w Tunelu. Istnieje także druga możliwość, przez Katowice Szopienice w czasie około 3 h z przesiadką w Katowicach.
Efekty Krajowego Programu Kolejowego – krótsze podróże
Realizowane przez PLK inwestycje umożliwiają lepsze połączenia na sieci kolejowej. W Małopolsce efekt dobrej podróży zapewni łącznica oraz realizowane już przedsięwzięcia – prace na linii Katowice – Kraków i linii Tunel – Sosnowiec.
– Szukamy rozwiązań korzystnych dla podróżnych, gdyż PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. są zainteresowane zwiększeniem dostępności transportu kolejowego i poprawą układu komunikacyjnego w regionach i w skali kraju. Nasze inicjatywy poprawiają warunki życia mieszkańców. Takim przedsięwzięciem jest budowa łącznicy, która umożliwi krótką podróż z Olkusza do Krakowa – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
W przyszłym roku zakończą się prace na linii E 30 Katowice – Kraków m.in. między Jaworznem Szczakową a Krakowem. Pociągi będą mogły osiągać prędkość 160 km/h. Nie tylko skróci się czas przejazdu, ale podróżni zyskają komfortową obsługę na stacjach i przystankach.
Korzystnie zmienia się linia Tunel – Sosnowiec. Efektem m.in. wymiany torów i sieci trakcyjnej będzie zwiększenie prędkości pociągów. Istotnie poprawią się warunki dla podróżnych na stacjach i przystankach.
Stacja Olkusz przejdzie przebudowę. Opracowywana jest dokumentacja projektowa. Prace obejmą perony, powstanie bezkolizyjne przejście podziemne z windami, które zastąpi istniejącą kładkę nad torami. Stacja będzie nowoczesna i dostępna dla wszystkich podróżnych.
Wartość inwestycji realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z Krajowego Programu Kolejowego w Małopolsce sięga 10 miliardów zł. Projekty istotnie usprawniają podróże w aglomeracji, regionie oraz wyjazdy na teren kraju i Europy.
mat. prasowe
03.10.2019 | Czytano: 236
Szybciej koleją z Olkusza do Krakowa dzięki nowej łącznicy
Bezpośrednie i szybkie podróże z Krakowa do Olkusza, będą efektem kolejnych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Poniżej godziny szacowany jest czas przejazdu z Olkusza do stolicy Małopolski po budowie łącznicy z Borowej Górki na linii Tunel – Sosnowiec do Pieczysk na trasie Kraków – Katowice.
Komentarze
Reklama