Zobacz więcej
Przypadające w tym roku stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości splata się z 90-leciem Tour de Pologne. Z tej okazji organizatorzy stworzyli mobilne muzeum Tour de Pologne – pierwszy tego typu kolarski projekt na świecie. Mobilne muzeum Tour de Pologne pokazuje bogatą historię wyścigu w kontekście obchodów stulecia niepodległości. Dzięki multimedialnym prezentacjom zwiedzający mogą zobaczyć jak wyglądały początki kolarstwa na ziemiach polskich i jak wyglądał wkład kolarzy w rozwój historii naszego kraju. Począwszy od pierwszego roweru na polskich ziemiach, przez czynny udział członków Warszawskiego Towarzystwa Cyklistów w Bitwie Warszawskiej, aż po Tour de Pologne i jest wielkich mistrzów – tych dawnych i współczesnych. Prezentacje i gabloty pokazują także jak na przestrzeni lat zmieniało się samo kolarstwo – sprzęt, technologia, ubiór. Wśród unikatowych eksponatów znajdują się między innymi pierwszy rower na ziemiach polskich oraz rower, na którym Czesław Lang wywalczył srebrny medal igrzysk olimpijskich w Moskwie, a także sam medal. Nie brakuje tu pamiątek, proporczyków, plakatów, pucharów i kolarskich trofeów. Każdy może znaleźć coś dla siebie.
Mobilne muzeum Tour de Pologne jest częścią Roadshow 90 lat Tour de Pologne – cyklu kolarskich wydarzeń, które promują sport powszechny wśród różnych grup społecznych. W kolarskich miasteczkach pojawią się strefy wyzwań, w których będzie można wziąć udział w konkursie zakładania kół kolarskich na czas lub wystartować w mistrzostwach Polski w mikro kolarstwie. Chętni będą mogli także wziąć udział w Grand Prix „Wyścigu Niepodległości” na trenażerach. Całe rodziny znajdą coś dla siebie w strefie edukacji, w której znajdzie się miasteczko ruchu drogowego z bezpieczną drogą do domu, a w strefie fit będzie można wziąć udział w niedzielnej rozgrzewce. Wszystko to w oryginalnej oprawie i scenografii Tour de Pologne w połączeniu z poradami fachowców na temat aktywnego wypoczynku i zdrowego trybu życia. Roadshow Tour de Pologne to także niepowtarzalna możliwość spotkania sportowych gwiazd i idoli, a także zwiedzenia specjalnej wystawy zdjęć z 90 lat Tour de Pologne z dawnymi i obecnymi zwycięzcami wyścigu.
Roadshow Tour de Pologne oraz mobilne muzeum Tour de Pologne są organizowane są przez firmę Lang Team z partnerstwem Ministerstwa Sportu i Turystyki. Sponsorem głównym projektu jest firma Carrefour Polska, a partnerem firma Soudal, sponsor kolarskiej grupy World Tour, w której startuje Tomasz Marczyński.
opr.s/