Zobacz więcej
Z pewnością tak. Proszę pamiętać, że codziennie do Krakowa wjeżdża około 250 tysięcy samochodów. Jeśli część z użytkowników aut zdecyduje się przesiąść z fotela kierowcy na fotel pasażera będzie to miało zdecydowanie pozytywny wpływ na jakość powietrza w naszym mieście. Planujemy, aby docelowo do roku 2020 maksymalnie 25% wszystkich podróży po mieście był to indywidualny transport samochodowy. Przekłada się to, na włączenie do systemu komunikacji miejskiej około 30-40 tys. kierowców.
W jaki sposób ZIKiT chce zdopingować kierowców do korzystania z komunikacji zbiorowej?
Właściwie kluczowe kroki zostały już podjęte z początkiem bieżącego roku dzięki wprowadzeniu zmian, które nazwaliśmy „maksymalizacją komunikacji miejskiej”. W ramach maksymalizacji siatkę połączeń wzmocniliśmy dodatkowym taborem w postaci 30 tramwajów i 50 autobusów. Zmieniła się też częstotliwość odjazdów, np. najbardziej oblegane linie jeżdżą co 5 minut. Daje to większy komfort podróży pasażerom i zachęca do korzystania z komunikacji zbiorowej, dzięki której w większości przypadków można łatwiej i szybciej dostać się do celu podróży niż samochodem. Dla miasta niesie to zaś wymierną korzyść w postaci mniejszej liczby pojazdów na ulicach, niższej emisji spalin i hałasu.
A jak zachęcacie młodzież do podróżowania komunikacją miejską?
We wrześniu 2017 r. gimnazjaliści zostali objęci bezpłatnymi przejazdami. Jest to jedno z długofalowych działań edukacyjnych, których celem jest przekonanie młodzieży do częstego korzystania z Komunikacji Miejskiej, również w przyszłości – dla dobra środowiska i zmniejszenia ruchu samochodowego w obrębie miasta.
Zdecydowanie stawiamy na nowe technologie. Wprowadziliśmy między innymi aplikacje internetowe do sprzedaży biletów i płatności mobilne. Wdrożona została też specjalna aplikacja „bilet okresowy”, która umożliwia zakup i zapis biletu na urządzeniu mobilnym bez użycia tradycyjnej karty. Dbamy też o komfort podróży wyposażając autobusy i tramwaje np. w ładowarki USB, dzięki którym można uzupełnić baterie smartfonów lub tabletów.
Elektromobilność. Co to dokładnie oznacza dla Krakowa?
Rozwój transportu elektrycznego traktujemy jako szczególnie ważny czynnik, który pomoże nam obniżać systematycznie emisję szkodliwych pyłów w naszym mieście. To właśnie na krakowskich ulicach, jako pierwsza w całej Polsce, uruchomiona została już w 2014 r. regularna linia obsługiwana przez autobusy elektryczne. Nie emitują one spalin, są cichsze i wolne od wibracji – jest to więc wymarzony środek transportu w ruchu miejskim. Dziś dysponujemy 26 autobusami napędzanymi energią elektryczną oraz 12 autobusami hybrydowymi, ale to dopiero początek. W planach jest zakup kolejnych ekologicznych autobusów, które spełniają wymogi dotyczące norm emisji spalin Euro 6. Co więcej, Kraków już w roku bieżącym będzie dysponował nowymi stacjami ładowania pantografowego autobusów w sześciu lokalizacjach. Wszystko po to, aby przygotować miasto na rozbudowę taboru elektrycznego i zapewnić efektywny sposób uzupełniania baterii z sieci trakcyjnej, trwający zaledwie kilkanaście minut!
ZIKiT prowadzi również działania informacyjne. W centrum miasta pojawiły się m.in. specjalne tablice antysmogowe. Czy są potrzebne?
Tak, jak najbardziej. Zamontowaliśmy trzy tablice, które na bieżąco wskazują aktualny stan powietrza w Krakowie. To była bardzo dobra decyzja, gdyż mieszkańcy oczekiwali takich ogólnie dostępnych danych, wyświetlanych w przestrzeni miejskiej. Dzięki tablicom antysmogowym można obserwować jak zmienia się stan powietrza w mieście (w miejscu gdzie się znajdują) i odpowiednio reagować. W przypadku podwyższonego poziomu zanieczyszczeń należy oczywiście unikać ekspozycji na powietrzu, uprawiania sportów outdoorowych, spacerów – zwłaszcza z dziećmi. To istotne, aby podejmować działania prewencyjne i nie narażać niepotrzebnie swojego zdrowia.
mat. pasowy