Zobacz więcej
– Zmieniamy wiele miejsc w naszym mieście. Tym razem będą to tereny pokolejowe i były hotel „ Glob” – mówi Janusz Chwierut, prezydent Oświęcimia. - W tym miejscu powstanie wielopoziomowy parking typu Park and Ride, który będzie pełnić funkcję węzła przesiadkowego w kierunku Krakowa, Katowic czy Czechowic - Dziedzic, ułatwiającego mieszkańcom Oświęcimia oraz okolicznych miejscowości korzystanie z transportu kolejowego.
Przetarg na jego budowę zostanie niedługo ogłoszony. Jeszcze w tym roku rozpoczną się prace. Inwestycja, która otrzymała dofinansowanie unijne w wysokości 14, 3 mln zł zakończy się w 2020 roku.
– Do tego projektu przygotowywaliśmy się od czterech lat, załatwiając najpierw sprawy własnościowe, później dokumentacje projektowe i wnioski o pieniądze unijne – wyjaśnia prezydent Janusz Chwierut. – Projekt wiąże się także z planami PKP, dotyczącymi przebudowy dworca kolejowego w Oświęcimiu i modernizacji linii kolejowej w kierunku Krakowa i Czechowic-Dziedzic – podkreśla.
Nowoczesny i funkcjonalny parking będzie posiadał 4 kondygnacje z ciekawą elewacją, gdzie powstaną stanowiska postojowe dla 300 samochodów, miejsca dla rowerów, skuterów i motocykli.
- Na parkingu będzie obowiązywała komunikacja w układzie „split levels”, z jednokierunkowym ruchem pojazdów i systemem dwóch podwójnych pochylni, do jazdy w górę i w dół. Na parterze zaprojektowano miejsca na samochody osób niepełnosprawnych, miejsca ładowania samochodów elektrycznych oraz miejsca na rowery. Ponadto znajdować się tam będą toalety, pomieszczenia obsługi parkingu wraz z częścią socjalną i sanitarną oraz pomieszczenia techniczne. W obrębie pochylni wyjazdowych i zjazdowych usytuowane zostaną klatki schodowe i windy, dostępne z każdego poziomu – opisuje Katarzyna Kwiecień z oświęcimskiego ratusza.
Wjazd na parking będzie od ul. Powstańców Śląskich, poprzez dwa nowe zjazdy. Dodatkowo zmieniona zostanie organizacja ruchu. Wydzielone zostaną 3 pasy ruchu, w tym pas do lewoskrętu na parking Park and Ride i PKP oraz wybudowane zostaną wysepki. Przebudowy wymagać będzie również zjazd na teren parkingu dworca kolejowego. Wyjazd z parkingu Park and Ride i PKP stanowić będzie jedynie prawoskręt, a pobliskie rondo umożliwiać będzie zawrócenie.
Opr. eł/fot. UMO