Zobacz więcej
Urszula Przybytek: - Z inicjatywą zorganizowania powiatowego konkursu chemicznego wyszedł dyrektor naszej szkoły p. Jacek Stoch. Następnie wraz z koleżanką Agnieszką Mąsior opracowałyśmy szczegóły całego przedsięwzięcia. Pierwsza edycja konkursu została zorganizowana w ramach obchodów 70 – lecia istnienia przemysłu chemicznego na terenie Oświęcimia. Konkurs składa się z etapu szkolnego oraz finału odbywającego się w murach naszej szkoły, a także uroczystego zakończenia, na którym prezentujemy humorystyczne programy artystyczne o tematyce chemicznej.
Do głównych idei konkursu należą...?
- Przede wszystkim utrwalanie wiedzy z zakresu nauk ścisłych oraz aktywizacja miłośników chemii. Udział w konkursie może być dla uczniów okazją do zweryfikowania swoich umiejętności, osiągnięcia osobistych sukcesów oraz zdobycia nagród rzeczowych.
W którym roku odbyła się jego premiera?
- Pierwsza edycja konkursu odbyła się w 2015 roku.
-Jaki zakres materiału musi opanować uczestnik, aby uzyskać pożądany tytuł 'młodego chemika'?
- Zadania konkursowe etapu szkolnego obejmują treści nauczania i wymagania opisane w podstawie programowej przedmiotu chemia dla III etapu edukacyjnego. Zagadnienia powiązane z drugim etapem obejmują dodatkowo treści związane z historią przemysłu chemicznego w Oświęcimiu.
Od początku trwania konkursu nieocenionym wsparciem finansowym służą sponsorzy przedsięwzięcia. Jakiego typu nagrody dla młodych chemików ofiarowała do tej pory firma chemiczna Synthos S.A. oraz Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Przemysłu Chemicznego?
- Głównymi nagrodami w konkursie były: Samsung Galaxy Tab 4, Samsung Galaxy Tab 3 oraz Tablet Lenovo A8-50. Kolejne miejsca również zostały nagrodzone, były to między innymi zestawy długopisów oraz pendrive’y. W ubiegłym roku szkolnym najlepszych 10-ciu uczestników otrzymało cenne powerbanki.
Ile edycji udało się Pani przeprowadzić do tej pory w murach Powiatowego 'Chemika'?
- W bieżącym roku szkolnym w naszej placówce. Organizujemy trzecią edycję konkursu „Młody Chemik”.
Jak zachęciłaby Pani osoby, które posiadają odpowiedni poziom wiedzy i chciałyby spróbować swoich sił w konkursie. Lecz nie są do tego przekonani w stu procentach?
- Myślę, że udział w konkursie to dobry sposób na powtórzenie wiadomości przed zbliżającymi się testami gimnazjalnymi. Pierwszy etap konkursu zawiera tylko pytania zamknięte, więc warto zaryzykować. Zachętą mogą być także cenne nagrody rzeczowe, które można zdobyć w finale przedsięwzięcia.
Co według Pani wpływa na fakt, iż konkurs cieszy się coraz większą popularnością?
- Dużą zaletą konkursu jest to, że jest on bezpłatny oraz organizowany w Oświęcimiu, więc większość uczestników nie ma kłopotów z dojazdem. Staramy się, aby wszystkie spotkania konkursowe odbywały się w miłej atmosferze, a uroczystość rozdania nagród była okazją do spojrzenia na chemię z „przymrużeniem oka”.
Przy okazji tematyki związanej z chemią warto wspomnieć także o prestiżowym kierunku kształcenia w zawodzie Technik Technologii Chemicznej oferowanym przez Powiatowy Zespół Numer 2 w Oświęcimiu. Pracuje Pani w świetnie wyposażonym laboratorium chemicznym. Jakie szczególne profity dla młodzieży wynikają w związku z możliwością pracy na tak rewelacyjnym sprzęcie?
- W wyniku starań władz powiatu i wykorzystaniu funduszy unijnych w naszej szkole powstało jedno z najnowocześniejszych laboratoriów w Małopolsce. Również firma chemiczna Synthos, z którą współpracujemy w ramach tworzenia klasy technik technologii chemicznej doposażyła pracownię w nowe szkło i sprzęt laboratoryjny wysokiej jakości. Pozwoliło to korzystać uczniom z funkcjonalnej sali laboratoryjnej na najwyższym poziomie, w której dzięki specjalnym systemom wentylacyjnym można przeprowadzić doświadczenia, które wcześniej stwarzały niebezpieczeństwo. Dzięki pracy na tak nowoczesnym sprzęcie w profesjonalnej pracowni chemicznej uczniowie mogą poczuć się jak w prawdziwym przemysłowym laboratorium oraz w znakomity sposób przygotować się zarówno do egzaminu praktycznego. Jak również do wykonywanego w przyszłości zawodu technika.
Warto podkreślić, że najlepsi absolwenci szkoły kształcący się na kierunku Technika Technologii Chemicznej mogą liczyć na zatrudnienie w firmie chemicznej Synthos S.A. W związku z tym na zakończenie chciałbym zapytać Panią na co szczególnie należy zwrócić uwagę aby jak najlepiej przygotować młodzież do egzaminów zawodowych, a także dalszej drogi rozwoju w dziedzinie chemii?
- Uczniowie technikum mają kilkugodzinne zajęcia laboratoryjne prowadzone przez nauczycieli technologii chemicznej. Wykonywane na nowoczesnym i profesjonalnym sprzęcie ćwiczenia laboratoryjne są bardzo pomocne w przygotowaniu uczniów do części praktycznej egzaminu zawodowego w klasie o profilu technik technologii chemicznej. Obecne w pracowni nowe wagi analityczne i techniczne pozwalają uczniom ważyć substancje z bardzo dużą dokładnością, a młyn kulowy czy kruszarka laboratoryjna umożliwiają w profesjonalny sposób wykonać operację rozdrabniania surowców. Z kolei stosowane przez uczniów wytrząsarki z zestawem sit pozwalają na wykonanie efektywnego rozdziału materiału sypkiego. W laboratorium znajdują się również profesjonalne urządzenia i czujniki do oznaczania różnych właściwości roztworów, jak np. pH lub przewodnictwo elektryczne, a także inny sprzęt niezbędny do przeprowadzania zajęć praktycznych w zawodzie technik technologii chemicznej.