Zobacz więcej
Małopolskie Impulsy zostały wyprodukowane w niespełna rok i kosztowały ponad 300 mln zł. Województwo kupiło w sumie 5 pociągów pięcioczłonowych oraz 8 czteroczłonowych. Pierwsze z nich zaczęły wozić pasażerów w grudniu ubiegłego roku (6 pojazdów: cztery składy 5-członowych Impulsów 45WE oraz dwie sztuki 4-członowych EZT Impuls 31WE). Kolejne dotarły do Małopolski i wyjechały na linie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w lutym 2017 r.
- To właśnie tego typu projekty zmieniają oblicze kolei. W ciągu ostatnich lat - przy ogromnym wsparciu funduszy unijnych - zakupiliśmy w sumie 44 nowoczesne pociągi, które wprowadziły zupełnie nową jakość w podróży koleją po Małopolsce. Zapewniam jednak, że to nie koniec inwestycji w tworzenie kolei na miarę XXI wieku – mówi marszałek województwa małopolskiego Jacek Krupa.
Nowy tabor spełnia rygorystyczne normy europejskie TSI (PRM, TSI NOI, TSI LOK&PAS, TSI SRT i TSI CCS), dzięki czemu znacznie poprawił się komfort podróży małopolskich pasażerów, przede wszystkim osób niepełnosprawnych i o ograniczonej mobilności. Pasażerowie podróżują w cichych, klimatyzowanych wnętrzach, wyposażonych w ergonomiczne fotele, internet i gniazdka elektryczne. W pojazdach został zastosowany nowoczesny system wizualnej i dźwiękowej informacji pasażerskiej, monitoring oraz system zliczania pasażerów. Każdy czteroczłonowy Impuls pomieści 200 pasażerów na miejscach siedzących (w tym 16 uchylnych), a pięcioczłonowy - 250 pasażerów na miejscach siedzących (w tym 20 uchylnych).
Impulsy to pojazdy ekonomiczne i bezpieczne — cechują się niskim zużyciem energii elektrycznej, gdyż podczas hamowania pociąg oddaje energię do sieci trakcyjnej. Pojazdy spełniają również rygorystyczne europejskie normy zderzeniowe i wytrzymałościowe (zgodnie z EN 15227 C1 oraz PII wg EN 12663). Impulsy podróżują z prędkością eksploatacyjną 160 km/h.