Zobacz więcej
Przygotowane opracowanie jest analizą obecnie funkcjonujących w Krakowie szkół samorządowych, a jednocześnie materiałem wyjściowym zawierającym propozycję sposobów realizacji wymogów, które najprawdopodobniej postawi przed samorządem krakowskim ustawa Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe.
Dokument zawiera opis stanu sektora, zmianowość, analizę demograficzną, dane liczbowe dotyczące np. przedziałów wiekowych uczniów w poszczególnych typach szkół, co ma niebagatelne znaczenie przy podejmowaniu decyzji, w którą stronę powinna pójść zmiana, by zaspokoić oczekiwania lokalnej społeczności. Analizie poddano również sytuację szkół w każdej z 18 dzielnic administracyjnych Krakowa.
W materiale znaleźć można również analizę możliwych skutków w polityce kadrowej związanych z wprowadzeniem reformy. To bardzo ważny aspekt dotyczący troski miasta o ochronę doświadczonych kadr oświatowych.
Szczegółowo przedstawiono kwestie kierunków możliwych zmian, na które w świetle mających obowiązywać przepisów może pozwolić sobie miasto.
Wiceprezydent Katarzyna Król podkreśliła, że materiał nie nosi znamion przesądzenia, nie rozstrzyga, a pokazuje możliwe rozwiązania, które będą przedmiotem dyskusji m.in. powołanego przez Prezydenta Miasta zespołu zadaniowego ds. wdrożenia reformy oświaty w Krakowie. W zespole pracować będą m.in. radni miasta z Komisji Edukacji, przedstawiciele dzielnic, dyrektorów szkół, rodziców, związków zawodowych, Młodzieżowej Rady Miasta i organizacji pozarządowych.
W trakcie konferencji przypomniano, że obecnie funkcjonujące gimnazja kiedyś powstały na bazie szkół podstawowych. Powrót do tej sytuacji przedstawiciele miasta uznają za naturalny kierunek zmian. Wiąże się to też z troską o stworzenie jak najlepszych warunków nauki dla uczniów 8-klasowej szkoły podstawowej. Powstaną więc nowe szkoły podstawowe na bazie obecnych gimnazjów oraz zespołów szkół ogólnokształcących.