Zobacz więcej
Tę samą nowatorską śmiałość, tę samą precyzję muzycznych metamorfoz tekstu słownego, odnajduje się w Responsoriach – pisał o muzyce Gesualda znany w Krakowie jej wykonawca, Michele Pasotti. – To jeden ze szczytów barokowej sztuki sakralnej: 27 kompozycji odznacza się chromatyzmem, harmonicznym nawarstwieniem, translacją znaczeń na figury rytmiczne i melodyczne na poziomie jeszcze wyższym niż madrygały, w absolutnie wyjątkowej równowadze formalnej.
Ponieważ Responsoria odnoszą się do pasji Chrystusa (obrządek ciemnych jutrzni Wielkiego Tygodnia), mają mroczną barwę i chorobliwe rysy. Ich charakter, typowy dla kompozytora, spotyka się tu z tekstem – okazja idealna, by wyrazić napięcie między śmiercią, miłością i zbawieniem. Wykonawcami niezwykłej muzyki Gesualda był znakomity chór kameralny Capelli Cracoviensis, odnoszący międzynarodowe sukcesy i współpracujący z najwybitniejszymi zespołami i dyrygentami muzyki dawnej
Poniżej zdjęcia z próby dla mediów.
Tomasz Cichocki i materiały prasowe festiwalu "Misteria Paschalia"