Sobota, 20 kwietnia | Imieniny: Agnieszki, Czesława, Amalii
06.02.2018 | Czytano: 123

Zmniejszą się korki na Zakopiance pomiędzy Nowym Targiem a Zakopanem. Budowa węzła w Poroninie przebiega bez opóźnień (zdjęcia)

Za dwa miesiące ruszy Podhalańska Kolej Regionalna, a jeszcze w tym roku zakończą się roboty budowlane przy węźle Poronin – jednej z najważniejszych inwestycji drogowych w tej części województwa, której koszt oszacowano na blisko 50,5 mln zł. Podczas wizyty na Podhalu marszałek Jacek Krupa podsumował nie tylko dotychczasowe prace, ale też przedstawił szczegóły dotyczące nowego połączenia kolejowego.

- Bardzo się cieszę, że inwestycja, o którą jako władze województwa tak długo zabiegaliśmy już wkrótce doczeka się szczęśliwego finału. Budowa węzła Poronin pozwoli rozładować korki blokujące dojazd nie tylko do Zakopanego, ale też w kierunku Białki Tatrzańskiej czy Morskiego Oka. Z kolei regularne pociągi z Nowego Targu do stolicy Tatr sprawią, że mieszkańcy przesiądą się ze swoich samochodów, odciążając tym samym krajową 47 i w komfortowych warunkach, bez opóźnień dotrą do pracy czy szkoły - mówił marszałek Jacek Krupa w trakcie wizyty, w której wzięli udział także m.in. Grzegorz Lipiec z zarządu województwa oraz Andrzej Gąsienica-Makowski.

Budowa węzła w Poroninie to jedna z ważniejszych inwestycji nie tylko dla Podhala, ale i całego regionu. Prace ruszyły w 2016 roku, dziś realizacja inwestycji jest już na półmetku i przebiega zgodnie z harmonogramem – powinny zakończyć się jeszcze w tym roku. Już teraz jednak kierowcy podróżujący do Zakopanego i z powrotem nie odczuwają większych utrudnień, bo na czas robót w Poroninie uruchomiono do użytku dwa mosty objazdowe i tymczasowe drogi.

Na terenie placu budowy roboty prowadzone przez ponad 60-ciu budowlańców trwają niemal bez przerwy. Część kluczowych prac została już zakończona. Na początku czerwca ub. r. oddano do użytku wybudowany nad drogą wojewódzką nr 961 wiadukt kolejowy, którym przejeżdża pociąg relacji Chabówka – Zakopane. Prace zostały wykonane w ekspresowym tempie - 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu i zakończyły się już po 15 dniach.

W ramach inwestycji zakończono też już budowę mostu na potoku Poroniec oraz wiaduktu drogowego przebiegającego nad drogą wojewódzką nr 961. Na obu obiektach, biegnących w ciągu drogi krajowej nr 47, w najbliższym czasie zaplanowano wykonanie nawierzchni oraz przeprowadzenie finalnych prac wykończeniowych. Aktualnie trwają też intensywne roboty przy wykonanym już w 40 proc. tunelu, przez który zostanie poprowadzona droga wojewódzka nr 961. Nad nim natomiast będzie przebiegać: linia kolejowa (nr 99) oraz droga krajowa (DK 47).

Z początkiem roku rozpoczęto montaż konstrukcji 100-metrowego – największego obiektu tej inwestycji – mostu drogowego na rzece Biały Dunajec, przebiegającego w ciągu drogi powiatowej nr 1651. Prace na tym odcinku potrwają do końca inwestycji.

Wiosną na terenie inwestycji zaplanowano budowę ronda, które powstanie dokładnie w miejscu skrzyżowania Zakopianki z drogą powiatową nr 1651. Rozpocznie się tu też rozbudowa dróg dojazdowych do ronda czyli: drogi krajowej nr 47, wojewódzkiej nr 961 oraz powiatowej nr 1651 w kierunku od Zębu do Poronina. Z myślą o bezpieczeństwie pieszych powstaną tu szerokie chodniki, a miłośnicy dwóch kółek przejadą ten odcinek nową ścieżką rowerową. Trasa dla jednośladów będzie poprowadzona m.in. przez przebudowaną kładkę nad potokiem Poroniec i kładkę dla pieszych, która zostanie wybudowana nad drogą wojewódzką. Podróżujący na dwóch kółkach będą mogli odpocząć nad rzeką Biały Dunajec, gdzie z myślą o nich powstanie Miejsce Obsługi Rowerzystów.

Inwestorem całego zadania jest Województwo Małopolskie. Roboty budowlane finansuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, a projekty inwestycji samorządy – gmina Poronin, powiat tatrzański i Województwo Małopolskie. Wykonawcą węzła jest konsorcjum firm Banimex i Eurovia.

Od 27 kwietnia mieszkańcy Podhala jeszcze szybciej dostaną się do stolicy Tatr. Na odcinku z Nowego Targu do Zakopanego zostanie uruchomiona Podhalańska Kolej Regionalna. Dodatkowe 11 par składów, w połączeniu z obecnie kursującymi pociągami na trasie Kraków Główny – Sucha Beskidzka – Zakopane, zdecydowanie poprawią częstotliwość i atrakcyjność transportu kolejowego na Podhalu. Od kwietnia mieszkańcy i turyści zyskają więc regularne połączenia z Nowego Targu do Zakopanego – pociągi mają odjeżdżać w odstępach około 60-cio minutowych, a nie jak dotychczas – kilkugodzinnych.

- Podhalańska Kolej Regionalna to nie tylko odpowiedź na potrzeby turystów w sezonie zimowym czy letnim, ale też spore ułatwienie na co dzień. Przewidujemy, że wielu mieszkańców wybierze właśnie pociąg, jako alternatywę w codziennej drodze do szkoły czy pracy. Co więcej, uspokojenie ruchu na Zakopiance przyniesie też inne wymierne korzyści – z poprawą jakości powietrza na czele - dodaje marszałek Jacek Krupa.

Koszt uruchomienia nowych połączeń kolejowych do połowy grudnia br. oszacowano na kwotę 2,5 mln zł. W większości pokryje je Województwo Małopolskie, 600 tys. zł dołożą partycypujące w projekcie miasta: Zakopane i Nowy Targ, powiaty: nowotarski i tatrzański oraz gminy: Biały Dunajec, Nowy Targ, Poronin, Rabka-Zdrój oraz Szaflary.

Podhalańska Kolej Regionalna będzie obsługiwana w całości przez Przewozy Regionalne. Samorząd Województwa Małopolskiego planuje kontynuację połączenia również w następnych latach.

opr.s/ zdj. Piotr Korczak
Źródło UMWM

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Partnerzy malopolskaonline.pl