Piątek, 19 kwietnia | Imieniny: Adolfa, Tymona, Pafnucego
18.09.2014 | Czytano: 62

Radni apelują do ministra o dotrzymanie obietnic w sprawie "zakopianki". Ten odpowiada: "brak środków"

"Rozbudowa na odcinku Rdzawka - Nowy Targ nie została ona uwzględniona w PBDKna lata 2011-2015" /.../ Z uwagi na brak zapewnionego finansowania zawieszono postępowania /.../ "budowa estakady na granicy Miasta Nowy Targ i gminy Szaflary - brak wolnych środków" - to najważniejsze fragmenty odpowiedzi przesłanej radnym nowotarskim z Ministerstwa.

18 lipca radni jednogłośnie przyjęli apel do rządu i GDDKiA o dotrzymanie obietnic w sprawie inwestycji na "zakopiance".

Apelowano o "podjęcie stosownych działań do opracowania kompleksowych rozwiązań komunikacyjnych oraz ich realizacji na drodze krajowej nr 47". Zaproponowali też budowę estakady na granicy Nowego Targu i Szaflar.

Radni powołali się na obietnice złożone kilka dni wcześniej przez Minister Infrastruktury i Rozwoju Elżbietę Bieńkowską, dyrektor GDDKiA Ewę Tomalę-Borucką oraz marszałka Marka Sowę i wojewodę Jerzego Millera obietnice. Goszcząca w Nowym Targu czwórka polityków i urzędników deklarowała .

- Jeśli chodzi o odcinek "zakopianki" Lubień -Rabka wszystkie dokumenty będą gotowe do końca roku. W przyszłym roku nastąpi wykup budynków. Inwestycja zostanie podzielona na trzy części. Etap pierwszy - być z planowanym tunelem, bo to największa inwestycja - tu przetarg ogłoszony będzie w przyszłym roku - zapowiadała Bieńkowska. I dodała: - Odcinek Rabka-Zdrój - Nowy Targ kosztować będzie półtora miliarda zł. Nie mamy tych pieniędzy zabezpieczonych, ale znajdziemy oszczędności.

- To dobre wiadomości dla Podhala, dla tej części Małopolski. Lata 2019-2021 to zakończenie prac. Najważniejsze, że te inwestycje będą sukcesywnie realizowane - mówił marszałek Sowa.

Radni poszli za ciosem i zaapelowali o dotrzymanie obietnic. Pismo zakończyli słowami: "Rada Miasta uchwalając plan zagospodarowania przestrzennego wyznaczyła i określiła zagospodarowanie terenów dla lokalizacji drogi klasy głównej ruchu przyspieszonego. Jednak samorząd nasz nie ma legitymacji prawnej do wykupu terenów pod wymienioną drogę. Prosimy również o zabezpieczenie w kolejnych budżetach w pierwszej kolejności środków na wkup gruntów a następnie realizację tej strategicznej decyzji".

Decyzję o przesłaniu pisma podjęto jednogłośnie, chociaż jeden radny miał wątpliwości co do skuteczności samego apelu. - Wcześniej słyszeliśmy zapewnienia ze strony parlamentarzystów, że są pieniądze, potem się okazuje że tych pieniędzy nie ma. /.../ Nie wiem na ile te obecne zapewnienia pani wicepremier się sprawdzą - mówił Grzegorz Watycha.

Z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju nadeszła odpowiedź na apel Rady Miasta Nowy Targ "w sprawie podjęcia działań zmierzających do opracowania kompleksowych rozwiązań komunikacyjnych oraz ich realizację".

Jest krótka. Sekretarz Stanu w MIiR Zbigniew Rynasiewicz napisał:
"Odnosząc się do inwestycji pn ."Rozbudowa DK nr 47 na odcinku Rdzawka - Nowy Targ" informuję, iż nie została ona uwzględniona w „Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015". Pomimo tego GDDKiA podjęła prace przygotowawcze w celu realizacji przedmiotowego zadania. Inwestycja obejmuje budowę dwujezdniowej drogi klasy GP 2x2, po nowym śladzie o długości 16,136 km, budowę czterech węzłów drogowych oraz budowę 22 obiektów inżynierskich.

W dniu 19 października 2010 r. uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację inwestycji, która stała się prawomocna z dniem 7 grudnia 2010 r.

W dniu 29 sierpnia 2014 r. Oddział GDDKiA w Krakowie złożył wniosek do Wojewody Małopolskiego o wydanie decyzji (ZRID) zezwalającej na realizację inwestycji. Jednocześnie, z uwagi na brak zapewnionego finansowania zadania, wystąpiono z wnioskiem o zawieszenie postępowania, do czasu zapewnienia środków na odszkodowania za przejęcie nieruchomości i realizację inwestycji".

s/ zdj. Łukasz Sowiński

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Partnerzy malopolskaonline.pl