Wtorek, 16 kwietnia | Imieniny: Bernadetty, Cecyliana, Kseni
17.09.2018 | Czytano: 55

Inauguracja sezonu w Teatrze im. Juliusza Słowackiego

Uroczyste otwarcie nowego sezonu teatralnego w Teatrze Słowackiego miało miejsce 14 września. Przypomnianio, że teatr będzie będzie świętował swoje 125 urodziny.

Organizatorzy z dumą ogłosili, że podczas spotkania nastąpiła uroczysta inauguracja dziesięciozłotowej monety wybitej specjalnie z tej okazji przez Narodowy Bank Polski.

Poznaliśmy również plany artystyczne na nowy sezon, tytuły premier, nazwiska reżyserów,

Wyspiański – którego wizerunek znajdzie się na monecie – pisał:
„Musimy zrobić coś, co by od nas zależało, zważywszy, że dzieje się tak dużo, co nie zależy do nikogo.” Więc róbmy!

Bohaterem sezonu będzie Stanisław Wyspiański - jego teksty inscenizować będą m.in Ewa Kaim, Bartosz Szydłowski i Małgorzata Warsicka.

W 2019 roku Wojciech Klemm wystawi "Lalkę" Prusa, a Cezary Tomaszewski komedię sanatoryjną "Turnus mija, a ja niczyja".

- Staramy się pielęgnować ducha awangardy - przekonywał podczas inauguracji dyrektor teatru im. Słowackiego Krzysztof Głuchowski.

Bo oto już w październiku w Teatrze im. Słowackiego czeka nas odsłonięcie kurtyny Wyspiańskiego. Przypomnijmy, w 1894 roku, konkursie na kurtynę sceny przy placu świętego Ducha wygrał projekt Henryka Siemiradzkiego.

A oto jak przedstawiają się plany teatralne w sezonie 2018/2019:

"Wyspiański. Koncert"
Reżyseria: Ewa Kaim Muzyka: Stanisław Radwan Muzyczna konfrontacja z wyobraźnią Stanisława Wyspiańskiego. Koncert stworzony przez twórców Do dna: Ewę Kaim i Włodzimierza Szturca z muzyką wspaniałego krakowskiego kompozytora – Stanisława Radwana.
Esej teatralny, w którym widz dostaje możliwość odmiennego spotkania z fragmentami Wesela, Wyzwolenia, Akropolis, Powrotu Odysa i Studium o „Hamlecie”.
Mały Staś zabiera nas w podróż po brzmieniach i obrazach dramatycznych Wyspiańskiego. Dziecięcą wyobraźnią otwiera świat wyobraźni dojrzałego już autora. Wydobywa tony mocne, społecznie zaangażowane, jak i te głęboko intymne. Poszukuje w tekstowisku artysty brzmień płynących ze źródeł świata, który dzisiaj słyszymy i widzimy. Nienawiść, wyzwolenie, krzyk, ukojenie… i być albo nie być!

Scenariusz: Ewa Kaim, Włodzimierz Szturc;
reżyseria: Ewa Kaim;
konsultacje muzyczne i muzyka: Stanisław Radwan;
kierownictwo muzyczne: Dawid Sulej Rudnicki,
scenografia i kostiumy: Mirek Kaczmarek;
asystent reżysera: Michał Telega
Obsada: Dominika Bednarczyk, Ewelina Cassette, Agnieszka Judycka, Karolina Kazoń, Agnieszka Kościelniak, Katarzyna Zawiślak-Dolny, Mateusz Bieryt, Karol Kubasiewicz, Daniel Malchar, Rafał Szumera oraz chłopiec i zespół muzyczny

"LABIRYNT zwany WYSPIAŃSKI"
To okazja zagubienia się lub odnalezienia w labiryncie teatralnych scen, muzyki, multimediów i instalacji inspirowanych totalnym światem Wyspiańskiego.

Scena przy Rajskiej stanie się kilkugodzinnym escape roomem, wielowymiarowym doświadczaniem, splotem tematów i energii, organicznie wpisanych w niemal wszystkie pomieszczenia budynku. Eksperyment? Tak! Zaskoczenie? Tak! Nowe doznania? Tak!

Do tworzenia tego artystycznego apokryfu zaprosiliśmy artystki: Magdę Miklasz, Małgorzatę Warsicką i Sandrę Szwarc, Ewę Rucińską, Joannę Zdradę i Renatę Piotrowską-Auffet.

Kobiety zbudują perspektywę spojrzenia na Wyspiańskiego. Inspiracją będą teksty dramatów, obrazy, a także wrażliwość muzyczna artysty.

Wiemy jak totalnym był twórcą – jak trudno zamknąć go w akademickim dyskursie. Chcemy odkryć „nowe ciało” Wyspiańskiego, poszukać energii bliższej emocji i rytmu niż retoryce. Tym razem nie będzie to lekcja z Wyspiańskim, ale raczej trans z Mistrzem. Szekspir/Wyspiański "Hamlet" To słowa Wyspiańskiego z gorączkowo pisanego przez kilka dni

Studium o „Hamlecie” – niezwykłego dzieła, będącego źródłem inspiracji dla wielu polskich reżyserów. Wyspiański zawarł w nim swoją fascynację fenomenem teatru, miłość do genialnego tekstu oraz wielkie pragnienie rozczytania go tak dotkliwie, aby wstrząsnąć sumieniami swoich rodaków. Reżyser Bartosz Szydłowski sięga po Hamleta i czyta najsłynniejszy dramat Szekspira poprzez świat idei Wyspiańskiego, zawarty w Studium…, czy w Wyzwoleniu. Reżyseria: Bartosz Szydłowski

"Wojna polsko-ruska" Doroty Masłowskiej to projekt Pawła Świątka. W adaptacji Mateusza Pakuły tę historię, historię pewnej bzdurnej, lub zupełnie nie bzdurnej, wojny, wojny z ruskami, z wszelkim obcym, oraz historię głównego bohatera, Silnego, opowie pięć dziewczyn, które spotkał na swojej popapranej drodze pierwszy dresiarzo-husarz Rzeczypospolitej.

"Imię róży" wyreżyseruje Radek Rychcik. To historia kryminalna dziejąca się w średniowiecznym opactwie Benedyktynów. Franciszkanin Wilhelm z Baskerville i benedyktyński nowicjusz Adso z Melku próbują rozwiązać zagadkę tajemniczej śmierci mnichów i odnależć zakazaną księgę. Jest to opowieść o miłości, która jest zabroniona. Czym jest taka miłość? Czy chodzi o miłość cielesną, czy duchową? Umberto Eco – pisząc o powodach napisania powieści – wyznaję, że „miał ochotę otruć mnicha“. Czy miłość w klasztornych murach może być zbrodnią? Czy miłość to trucizna?

"Turnus mija, a ja niczyja. Operetka sanatoryjna" – nowy projekt Cezarego Tomaszewskiego. Kolejny turnus w domu zdrojowym. Nowi kuracjusze przybywają do źródeł, by podreperować zdrowie, uczęszczać na zabiegi i gimnastykę, chodzić na spacery, a przede wszystkim tańczyć. Ordynatorem ośrodka jest Józef Dietl, lekarz wybitny. Lekarz, który rozumie, że leczenie nie może się udać bez miłości, czy choćby sanatoryjnego romansu.

"Lalkę" Prusa wyreżyseruje w maju Wojciech Klemm.

Kalendarium premier:
19.10 Wyspianski.Koncert
10-11.11 Labirynt zwany Wyspiańskim - MOS
23.11 Hamlet, Szekspir/ Wyspiański
6.12 "Kwiat paproci" - spektakl dla dzieci, reż Jakub Krofta
Luty: „Imię róży”
Maj: „Lalka” MOS:
Luty: "Wojna polsko-ruska"
Kwiecień: Tomaszewski „Turnus mija, a ja niczyja”
Czerwiec: Wawel – Smok! Jakub Roszkowski

Tomasz Cichocki i materialy prasowe Teatru im. Słowackiego

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Partnerzy malopolskaonline.pl