Czwartek, 28 marca | Imieniny: Anieli, Renaty, Kastora
23.10.2017 | Czytano: 71

XLII sesja Sejmiku Województwa Małopolskiego

Przyjęcie rezolucji w sprawie obchodów w Małopolsce 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę i realizacji programu „Małopolska. Moja Wolność” czy informacja dotycząca organizacji kolejowych przewozów pasażerskich na linii kolejowej do Balic, Trzebini oraz Krakowa Płaszowa - to tylko wybrane kwestie, którymi zajmują się małopolscy radni na październikowej sesji Sejmiku Województwa Małopolskiego.

Uczcić 100. rocznicę odzyskania niepodległości

W przyszłym roku przypada 100. rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości. Po 123 latach spędzonych pod zaborami, 11 listopada 1918 roku nasz kraj ponownie stał się wolny i suwerenny. Aby upamiętnić ówczesne wydarzenia i uczcić to święto wszystkich Polaków, wojewódzcy radni przyjęli rezolucję w sprawie obchodów w Małopolsce 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę i realizacji programu „Małopolska. Moja Wolność”, w której podkreślili, że 100 lat temu „rozpoczął się proces budowy nowoczesnego i wolnego państwa. Pojawiły się nowe wzory postaw patriotyzmu – obok gotowości do walki o wolność Ojczyzny, istotną stała się codzienna praca dla Niej w warunkach wolności i własnego, już niepodległego, państwa. Dla Małopolan fakty te mają szczególne znaczenie – to w stolicy Małopolski, w Krakowie dokonywały się ważne historyczne akty. Małopolanie doświadczyli zarówno skutków niewoli, jak i pozytywnych efektów rozwoju wolnej ojczyzny. Czynnie uczestniczyli w odzyskaniu niepodległości. Byli też nader aktywnymi w tworzeniu zrębów wolnej Ojczyzny i jej rozwoju” – czytamy w przyjętej rezolucji.

Kolej na kolej w Małopolsce

Kolej w Małopolsce rocznie przewozi ok. 12 mln pasażerów. To pokazuje, że mieszkańcy regionu chcą korzystać właśnie z tego środka transportu. Na trzech liniach SKA każdego dnia kolejne osoby decydują się zostawić swój samochód na parkingu i przesiąść się do pociągu. Na linii SKA1 z Wieliczki, przez Kraków, na lotnisko, ten wzrost wynosi aż 43%. Dzięki temu każdego dnia do centrum Krakowa wjeżdża aż o 1200 samochodów mniej

– wyliczał marszałek Jacek Krupa. Przypomniał też o planach rozwoju kolei w przyszłości. Po pierwsze wskazał dalszy rozwój zintegrowanego systemu transportu, który pozwoli połączyć transport kolejowy z komunikacją miejską w miastach regionu. Marszałek zaznaczył też, że dużą rolę odgrywają lokalne samorządy, które na swoim terenie powinny tworzyć linie dowozowe do przystanków kolejowych czy – z pomocą środków unijnych – budować parkingi park&ride.



Marszałek odniósł się też do postulatów o dyskryminacji Przewozów Regionalnych zgłaszanych przez pracowników tej spółki. – Województwo Małopolskie dofinansowuje obu przewoźników jeżdżących po naszym regionie. Z tym, że działalność Przewozów Regionalnych jest zdecydowanie droższa. Średnie wynagrodzenie wyrównawcze za każdy tzw. pociągokilometr w przypadku Kolei Małopolskich wynosi 15,11 zł, natomiast w Przewozach Regionalnych – 22,74 zł, czyli o połowę więcej. Oznacza to, że za kursowanie pociągów w rozkładzie jazdy 2016/2017 w sumie z budżetu województwa przekazaliśmy prawie 115,5 mln zł, z czego blisko 90 mln otrzymały właśnie Przewozy Regionalne. To najlepiej obrazuje, że nie faworyzujemy naszego samorządowego przewoźnika – Kolei Małopolskich – mówił marszałek Krupa.

Wody Polskie przejmują kolejne kompetencje samorządów

Wody Polskie, czyli państwowa spółka, przejmie od 1 stycznia 2018 roku zadania oraz pracowników regionalnych zarządów melioracji i urządzeń wodnych. Oznacza to, że tylko do końca 2017 roku zadania związane z utrzymaniem wód oraz prowadzenie inwestycji w gospodarce wodnej będą prowadzone przez MZMiUW.

opr. s/
Źródło UMWM

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Partnerzy malopolskaonline.pl