Czwartek, 18 kwietnia | Imieniny: Apoloniusza, Bogusławy, Gościsława
20.07.2017 | Czytano: 339

„Xerxes”, jedyna komiczna opera w dorobku G.F. Haendla, zabrzmi na 51. Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy.

Zawiłe historie miłosne, przeplatające się ze sobą wątki, pełna humoru i zwrotów akcja. Oto „Xrexes” G.F. Haendla, opera, którą będzie można zobaczyć już 16 sierpnia, o godz. 20, w Pijalni Głównej w Krynicy-Zdroju.

Londyn epoki baroku, jedna z największych europejskich metropolii tamtych czasów, tętniące życiem miasto. Bywanie na przedstawieniach w teatrach operowych stanowiło wtedy niezwykle modną formę rozrywki, która na początku przeznaczona tylko dla elity, z biegiem czasu stawała się coraz bardziej dostępna szerokiej publiczności. Uczestnictwo w przedstawieniach przybierało więc formę spotkań towarzyskich, a znajomość tego co dzieje się w teatrach operowych było wyznacznikiem dobrego stylu.

To właśnie w tych czasach tworzył G.F. Haendel, jeden z największych kompozytorów epoki, autor opery „Xerxes”, dzieła które właśnie w barokowym Londynie odniosło wielki sukces po premierze w 1738 roku.
Opera G.F. Haendla ma w sobie wszystko: komizm, romantyzm i dreszczyk emocji. Akcja trzyaktowego dzieła przenosi widzów do upalnego Abydos nad Hellespontem w 480 r. p. n. e i opowiada o zawiłościach miłosnych Xerxesa, króla Persji, obdarzonej pięknym głosem Romildy zakochanej w Arsamene, bracie króla oraz Amastry i Atalanty. Wątki plączą się, bohaterowie snują rozmaite intrygi i spiski. Fabuła dzieła z biegiem czasu coraz bardziej się zagęszcza i piętrzy, aż doprowadza do mrożącej krew w żyłach kulminacji, która mimo wszystko kończy się szczęśliwym finałem. A to wszystko do wspaniałej muzyki wybitnego barokowego kompozytora w wykonaniu najzdolniejszych studentów Akademii Muzycznej w Krakowie.



„Xerxes”, będzie prawdziwą gratką nie tylko dla fanów muzyki barokowej, ale także dla wszystkich szukających nowych wrażeń. Wykonanie studentów łączy w sobie bowiem tradycję z nowoczesnością. W sferze muzycznej realizatorzy przedstawienia postawili na obecnie panujący w wykonawstwie muzyki barokowej nurt. Muzycy zagrają na instrumentach dawnych, w jak najwierniejszy sposób oddając brzmienie muzyki z epoki. Z duchem przeszłości zderza się natomiast sfera wizualna, w której pojawiają się współczesne stroje i wizualizacje. Całość tworzy interesujący obraz adekwatny do wydźwięku dzieła, ale także dający swobodę młodym wykonawcom. Studenci Akademii Muzycznej w Krakowie pracowali pod bacznym okiem Rafała Jacka Delekty, znanego dyrygenta i specjalisty interpretacji muzyki operowej i oratoryjnej.

Premiera opery w ich wykonaniu odbyła się lutym tego roku i zebrała pochlebne recenzje.



Wykonawcy: Serse - Jarosław Bielecki, Arsamene - Agata Dembska-Kornaga, Amastre - Daria Proszek, Romilda - Julia Malik-Haller, Atalanta - Emilia Żurek, Ariodate - Sławomir Broś, Elviro - Jan Bukowski, Chór Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie, Orkiestra Barokowa Akademii Muzycznej w Krakowie.

Szczegóły programu Festiwalu: www.51.festiwalkiepury.pl oraz w dziale Co gdzie Kiedy MalopolskaOnline.pl


Natalia Magdziarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Partnerzy malopolskaonline.pl